LuleÄs starkaste varumÀrke ska utses

Juryn för kategorin Årets varumĂ€rke fokuserar pĂ„ varumĂ€rkesbyggande kring den egna verksamheten, men ocksĂ„ pĂ„ platsen dĂ€r företaget verkar. "VarumĂ€rkesbyggande fĂ„r gĂ€rna kombinera den egna verksamheten med platsen. Det blir ytterligare en attraktionskraft", sĂ€ger juryordförande Erika Mattsson frĂ„n Sparbanken nord som Ă€r sponsor.

Anna Forsman, Karin Norberg, Karl Henrik Dagman, Linda Sinkkonen, Jenny Stadin och Erika Mattsson.

Anna Forsman, Karin Norberg, Karl Henrik Dagman, Linda Sinkkonen, Jenny Stadin och Erika Mattsson.

Foto: Linda Sundström

LuleÄ2022-04-01 12:00

LuleĂ„ Business Awards pris Årets varumĂ€rke tilldelas det företag eller den verksamhet som arbetat omvĂ€rldsorienterat och kommunikativt för att bygga ett varumĂ€rke som uppmĂ€rksammats nationellt och gĂ€rna internationellt. Priset Ă€r i första hand knutet till nĂ€ringslivet, men kan ocksĂ„ gĂ„ till en kulturell eller idrottslig verksamhet som betyder mycket för regionens attraktivitet.

Sponsor Àr Sparbanken nord och juryordförande Àr Erika Mattsson.

Varför Àr det viktigt att stÄ bakom ett varumÀrkespris?

– Ett vĂ€lskött varumĂ€rke kan innebĂ€ra sĂ„ mĂ„nga dimensioner utöver att skapa kĂ€nnedom för det egna företaget. Ett varumĂ€rke kan fyllas med innehĂ„ll som bidrar till stolthet hos medarbetare men ocksĂ„ för de som bor pĂ„ platsen som det förknippas med. Ett varumĂ€rke kan ocksĂ„ skapa engagemang och bidra till hĂ„llbar utveckling för platsen, sĂ€ger hon.

Hur kommer ni tÀnka kring Ärets nomineringar?

– Det blir en blandning av bĂ„de den egna utvecklingen som företaget gjort i sitt varumĂ€rkesbyggande, men ocksĂ„ om de skapat uppmĂ€rksamhet för platsen de befinner sig pĂ„. VarumĂ€rkesbyggande fĂ„r gĂ€rna kombinera den egna verksamheten med platsen. Det blir ytterligare en attraktionskraft. Norrbotten har mĂ„nga företag som vill stĂ€rka bĂ„de sin verksamhet och platsen. Det finns mĂ„nga som kopplar sig tydligt till sitt ursprung eller genom att ta ansvar för och bidra till platsens behov.

Hur arbetar Sparbanken nord för att stÀrka platsen dÀr ni verkar?

– VĂ„rt varumĂ€rke Ă€r starkt kopplat till regionen. VĂ„ra kunder Ă€r hĂ€r. VĂ„r affĂ€r Ă€r att finansiera kundernas drömmar, men ocksĂ„ att koppla det till platsen, sĂ€ger hon och tillĂ€gger att den lokala förankringen Ă€r stor och att banken kommer lokalinnevĂ„narna till nytta Ă€ven genom deras aktiva samhĂ€llsengagemang.

– Sparbanken skapades för att gemene man skulle kunna spara. Men har inte heller nĂ„gon aktieĂ€gare utan Ă„terinvesterar delar av vinsten i alltifrĂ„n hyperlokala till regionala satsningar inom exempelvis föreningsliv, kultur, forskning och nĂ€ringsliv.

Hon tycker det kÀnns roligt att komma igÄng med nomineringsarbetet.

– Vi har mĂ„nga kompetenser i gruppen. Det Ă€r roligt att arbetat tillsammans och fĂ„ olika perspektiv, sĂ€ger Erika Mattsson.

"Ett vÀlskött varumÀrke kan innebÀra sÄ mÄnga dimensioner utöver att skapa kÀnnedom för det egna företaget. Ett varumÀrke kan fyllas med innehÄll som bidrar till stolthet hos medarbetare men ocksÄ för de som bor pÄ platsen som det förknippas med", sÀger juryordföranden Erika Mattsson.
"Ett vÀlskött varumÀrke kan innebÀra sÄ mÄnga dimensioner utöver att skapa kÀnnedom för det egna företaget. Ett varumÀrke kan fyllas med innehÄll som bidrar till stolthet hos medarbetare men ocksÄ för de som bor pÄ platsen som det förknippas med", sÀger juryordföranden Erika Mattsson.
Juryn

Juryordförande: Erika Mattsson.

LuleĂ„ Business Region: Karin Åberg och Maria Wahlberg.

Jurymedlemmar: Karl-Henrik Dagman, LTU, Anders Hermansson, BnearIT, Jenny Stadin, Swedbank, Anna Forsman, FastighetsÀgarna och Linda Sinkkonen, Sunderby folkhögskola.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!