Den säregna kyrkan i Kiruna är uppskattad. På en plakett på en stolpe till höger innanför portarna står det: ”1:a pris – Kiruna kyrka – Sveriges mest omtyckta byggnad 2001.”

Ändå måste kyrkan bort, som en del av stadsflytten.

Tanken på att hela den stora kyrkan ska flyttas fascinerar besökarna. Många kommer från Tyskland och Frankrike och de har bra koll på att staden Kirunas centrala delar måste flyttas på grund av gruvbrytningen.

Artikelbild

| Lappkåta. Med sin rödfärgade fjällpanel och en form inspirerad av fjällvärlden och det samiska liknar Kiruna kyrka en lappkåta.

Guiden Mia Mörtvik berättar:

– Just nu frågar de mig inte så mycket om själva kyrkan, utan de frågar om flytten. Hur ska det gå till? Vart ska kyrkan flyttas? När ska de ske?

Hon svarar att hon ännu inte vet, åtminstone inte när och vart. Att det ska ske är däremot bestämt. Hela kyrkan ska plockas ner och byggas upp på nytt.

Turisterna frågar mycket om stadsflytten. Mörtvik informerar om det hon vet och visar kartor. För fler detaljer hänvisar hon dem till stadshuset och Folkets hus.

Artikelbild

| Altartavlan. Som ett ljus i den mörka interiören skiner prins Eugens altartavla.

Kyrkorummet är nästan 30 meter högt och kyrkan har plats för cirka 800 personer. Är det barn med bland besökarna kommer en del oväntade kommentarer.

– Många tycker att den påminner om vikingaskepp och det har det nog rätt i, säger Mörtvik.

Artikelbild

| Flyttningen. För tillfället är det flyttningen av kyrkan som intresserar besökarna mest, berättar sommarjobbande guiden Mia Mörtvik.

Vad gäller interiören frågar de mest om altartavlan med sina ljusblå, gulgröna, gråvita toner.

I det mörka och mäktiga kyrkorummet utgör tavlan en kontrast som lyser upp. Tavlan är 3,6 x 5 meter stor och målad av prins Eugen (1865–1947). Motivet är en träddunge i ett slätt landskap, upplyst av ett solljus som tränger ner genom molnen som skarpa strålar.

Artikelbild

| Statyer. De tolv glänsande gestalterna på kyrkans väggar symboliserar männi­skans sinnesstämningar.

Målningen saknar namn, men gruvdisponenten Hjalmar Lundbohm kallade den ”Soltavlan” och prosten Johannes Emanuel Eklund ”Den heliga lunden”.

Lundbohm var den som initierade kyrkan. Han ville ha en kyrka som liknade en lappkåta och som kunde vara en samlingsplats för alla.

Artikelbild

| Porthandtag. Ossian Elgström har utformat den stora porten, vars kraftiga järnbeslag är inspirerade av religiösa symboler.

Det är en förklaring till att det i kyrkan finns relativt få religiösa symboler,

På altaret står ett litet förgyllt krucifix. Vid sidan om det finns fyra samiska figurer, utformade av konstnären Christian Eriksson. Samme man har gjort träskulpturen St Göran och draken, som står en bit bort.

Artikelbild

| Flyttningen. För tillfället är det flyttningen av kyrkan som intresserar besökarna mest, berättar sommarjobbande guiden Mia Mörtvik, född i Kiruna, men numera bosatt i Umeå.

Utvändigt har Eriksson bidragit med dels den utskurna reliefen ovanför ingången, dels de förgyllda bronsstatyerna som pryder kyrkans tak. Det är sex män och sex kvinnor som symboliserar människans olika sinnes­tillstånd – bland annat blyghet, förtröstan, förtvivlan, hänryckning, kärlek och sorg.

I kyrkparken söder om kyrkan finns en hög sten som utmärker Hjalmar Lundbohms grav, som också den kommer att flyttas.