Rånade på tågen

Storbritannien gjorde det, men ångrade sig. Fransmännen och tyskarna ville inte och gjorde det inte. Sverige blev bäst i klassen. Det handlar om avregleringen av järnvägssystemet eller slakten av hela svenska folkets järnväg. Om det har det nu gjorts en bok, Det stora tågrånet.

De av oss som nått mogen ålder minns det stora tågrånet den 8 augusti 1963, när posttåget mellan Glasgow och London stoppades ute på den engelska landsbygden och bestals på 2,6 miljoner pund. Om detta rån skrevs det oändligt många artiklar, även böcker och det gjordes också en film 1967 om rånet och en ny 1988 om en av rånarna.

Kanske kan det göras en film om det tågrån som nu pågår i Sverige, hur avreglerarna stoppat tågen och styckat hela svenska folkets järnväg. Det går bra att utgå från Mikael Nybergs bok om det svenska järnvägseländet och som han påpassligt givit just titeln Det stora tågrånet.

Smaka på den gamla frasen "hela svenska folkets järnväg". Den smakar allmännytta. Riksdagen, vald av folket, hade bestämt hur tågen skulle gå, vad biljetten skulle kosta och att ett statligt affärsdrivande verk skulle sköta allt från spår till tåg och även städa tågen. Hela svenska folkets järnväg hade till och med fartyg som bar tågen över havet, lastbilar, landsvägsbussar och resebyråer.

Till nytta för det allmänna. Varför blev det dåligt och fult när 1900-talet var på väg in i det nya århundradet? Varför blev det så fint att stycka och privatisera den allmänna egendomen som var till för det allmännas bästa, vi medborgare.

Mikael Nyberg reser runt i Sverige och tar pulsen på resterna av folkets järnväg och det är dystra vittnesmål han möts av. På vägen genom landet har han drabbats av inställda tåg, dåligt städade tåg, försenade tåg och tåg med avstängda toaletter. Från ett sammanhållet järnvägssystem till ett system som lider under marknadens kaos.

Han börjar i Skåne, i kommunen Eslöv.

- Jag fasar för den senaste avregleringen med fri konkurrens på spåren, säger kommunstyrelsens ordförande och fruktar sämre lokaltrafik.

Och han åker med Uppsalapendeln där tågpersonalen beskriver brytningen mellan jäktade resenärer och en järnväg i sönderfall. Lokföraren vittnar om hur loken får ställas ute i snöstormen eftersom utstyckade ägaren av lokstallarna tar för hög hyra.

- Det är för mycket folk från flyget i ledningen idag, säger lokföraren som sett allt gå utför och nu bara längtar till pensionen.

Nyberg tar också tåget norrut, möter tågmästaren som fått en skrapa av sin chef. Hans glasögon har en blå ton, inte reglementsenligt! De ska vara svarta! Samtidigt saknar två vagnar fungerande toaletter, men tågmästaren målar sina blåtonade glasögon svarta med en tuschpenna för att uppfylla kraven i SJ:s elva sidor långa uniformsreglemente. SJ har inget reglemente för toaletterna.

I Långträsk i Norrbotten tar tågresan slut. Ett godstågs lok har rivit ner kontaktledningen och det blir bussresa till Luleå. I Luleå träffar författaren en banarbetare med lång erfarenhet, även vintererfarenhet.

- Vi är nio gubbar som ska klara vinterns snö. På SJ-tiden var vi 30 till 40 man, säger han.

Förre fackordföranden Inge Josefsson i Luleå vittnar om avregleringskaoset, att fem tågbolag ska samsas på samma bangård i Piteå, att det ofta blir bråk och att det kan bli ännu värre när Trafikverket nu tänker lägga ut också driften av bangårdarna på anbud. Josefsson har gått i pension och väljer nu flyget till Stockholm, pålitligare och billigare.

År 2010 har Sverige Europas mest avreglerade järnväg. Det påpekar Trafikverket stolt i sin årsberättelse. Men kanske också mest utskällda. Förebilden för avregleringen hämtades från Thatchers Storbritannien, men Sverige blev bättre i klassen. Järnvägskaoset i Storbritannien ledde till kaos att inte ens Thatchers efterföljare vågade prisa nyordningen.

- Fragmentiseringen av järnvägen var ett misstag. Ingen i branschen har någon klar uppfattning om vem som ska fatta besluten och ta ansvar för dem, sade redan år 2006 konservativa partiets talesman i transportfrågor, Chris Grayling, idag arbetsmarknadsminister i Camerons regering.

Mikael Nyberg har också tagit förre näringsministern Björn Rosengren på pulsen om styckningen av hjärnvägen.

- På telekommarknaden har avregleringen varit otroligt framgångsrik, men inom tågtrafiken blev den ganska misslyckad. Det var inte min linje från början att gå så långt som vi gjorde. Men Seko och SJ:s ledning drev stenhårt på för mer avregleringar, säger han efterklokt.

Kanske skulle Rosengren ha varit lika klok som regeringarna i Paris och Berlin när EU proklamerade järnvägssystemens avreglering. De fiffiga fransmännen bildade ett bolag som övertog banorna, men anlitade gamla statliga SNCF att som tidigare sköta spår, signalsystem, tåg och stationer.

Men så går de franska tågen också, ofta tätt och oftast i tid. Liksom i det tyska fortfarande sammanhållna tågsystemet.

 
 
  • MEST LÄSTA
  • Andra har läst

Kultur

Mer kultur