Inom loppet av ett årtionde har vi sett IT-bubblan, bolånebubblan och euro-krisen. Också det en bubbla, som pumpades upp av fler lögner om staternas finanser än vad en armé av mytomaner mäktar med på en livstid. Och så har det sett ut sedan den första finanskraschen med prisrevolutionen från 1500-talet och tulpanlökarna på 1600-talet - krascherna kommer, frågan är bara när.

Det fick konstnären Dan Lestander att fundera över hur de där bubblorna ser ut.

- Alla surrar om dem, men ingen har sett bubblorna. Experterna säger att den växer eller spricker. Det är många bildliga uttryck för den. Och när jag tänkte på det började jag ana hur den ser ut. Den är ju inte statisk. Bubblan är ju mer av en process, säger Lestander när vi står bredvid verket som håller på att växa fram.

Artikelbild

| 400 meter aluminiumvajer går det åt för Dan Lestander att skapa bubblan.

Med 400 meter aluminiumvajer håller han på att skapa tre renodlade bubblor som vuxit ihop till en avskalad helhet, som ska ställas ut på Liljevalchs vårsalong som startar den 27 januari. Det är tredje året i rad och femte gången som han valts ut till vårsalongen.

- Jag har försökt att hitta den renaste formen av bubblan. Vajern är en slags tidsaxel, eller årsringar. Samtidigt är den svår att kontrollera. När man börjar se mönster i bubblan så ändrar den form, säger han.

- Folk får förstås leta sina egna tolkningar, sina egna bubblor. Men verket blir en process som aldrig slutar och risken är ju att det blir fler bubblor, säger han och skrattar.

Trots att objektet görs i metall och är långt mer bestående än finansmarknadens nycker, beskriver Lestander arbetet som närmast textilt.

Artikelbild

| "Vajern är en slags tidsaxel", säger Dan Lestander.

- Att arbeta med vajern påminner lite om att väva. Det blir en rytm och det är ganska meditativt.

För att bubblorna ska hålla ihop använder han ståltråd som döljs på undersidan av vajern och svetstänger håller allt på plats.

Artikelbild

| "När man börjar se mönster i bubblan så ändrar den form", säger Dan Lestander.

- Det är nödvändigt för att jag ska kunna hålla spänningen i vajern när jag jobbar ensam. Och det gäller att vara noga. Jag vill ju inte riva upp och göra om något, säger han och lägger ännu ett varv till den sista bubblan.

Men Lestander låter inte bubblorna växa sig för stora.

Artikelbild

| Dan Lestander skapar sin egen krisbubbla i ateljén på Kronan.

- Nej, de måste ju gå att få ut genom dörren.