Ingen ska tro att sekterism, eller för den delen laestadianism, är något som hör till det som ”inte angår oss”, eller ”försiggår nuförtiden”.

Berättelsen utspelar sig på tidigt 2000-tal, men borde ha varit tydligare tidsmarkerad från författarens sida. Nu får man räkna ut att eftersom Finland har euro, så är vi i modern tid. Lisa lämnar hemmet som 16-åring, med mycket tunga minnen av att som barn ha blivit våldtagen av en predikant. Hennes första jobb i Stockholm är på en nattklubb, där både inkomsterna för henne och hennes väninna är höga, men också insatserna. Spel, dobbel, och sex. Planerna på att hämnas pedofilpredikanten växer.

Dramaturgiskt utspelar sig själva handlingen när Lisa är 20 år, och besöker sin hembygd igen. Hon träffar sin yngre syster, som också blivit utsatt för predikantens övergrepp, och berättar om vad som försiggått de senaste åren. Nu är det payback-time, tid för hämnd.

”Honornas hämnd” skulle kunna vara en parafras på ”Dirty Weekend”, om det inte vore för att stoffet, med för fiktionen nödvändiga utbroderingar, verkar ha sanningshalt. Hämnden slår dock alla tornedalska nedteckningar jag läst, och skulle verkligen göra sig på film.

Predikanten blir avsugen, men effekten är tortyrliknande. Scenen med predikanten, fastbunden och hjälplös, är utdragen som en Tarantino-skapelse. Den kåta prästen erkänner ALLT. Det här gudeliga våldtäktsmonstret fungerar som en belysande fallstudie över en av sekterismens sataniska skuggsidor: tron att man i Guds namn kan förgripa sig på en annan varelse, en kvinna eller ett litet barn, som i samma Guds namn inte kan protestera.

Och när locket väl är avlyft, så trappas handlingen upp ytterligare. Lisa och hennes syster behöver inte agera mer, predikantens egna handlingar drar ner honom.

Söderholm är brutal, som vanligt, eller kanske bara naturalistisk. Mot slutet av boken så börjar dock stoffet övergå till en annan historia; den om Lisas och hennes systers kopplingar till Ryssland genom giftermål. Visst förstår man att denna avslutning kan vara upptakten till nästa roman.