Även Norrbotten behöver glasnost och perestrojka

Det finns en del problem hos dagens lÀnsbyrÄkrati.

BÄde Linda Modig (C) och Claes Nordmark (S) Àr kritiska mot LÀnsstyrelsen.

BÄde Linda Modig (C) och Claes Nordmark (S) Àr kritiska mot LÀnsstyrelsen.

Foto: NSD Arkiv

Ledarkrönika2021-01-21 13:28
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

PĂ„ 1980-talet drog Michail Gorbatjov igĂ„ng sin ”perestrojka” och ”glasnost” – reformeringen av Sovjetunionen.

Han beskrev den omfattande statliga byrÄkratin som det största hindret mot förÀndring och utveckling.

SĂ„dana problem finns Ă€ven i ett demokratiskt land som Sverige. 

Strax före jul fick kommunalrÄdet Claes Nordmark (S) besked om att företaget Critical Metall vÀljer att investera i finska Björneborg istÀllet för Boden. Som ett skÀl anger företaget den sega handlÀggningen hos lÀnsstyrelsen i Norrbotten.

Claes Nordmark Àr följaktligen starkt kritisk och talar om att det verkar finnas en kultur pÄ lÀnsstyrelsen, att det inte spelar nÄgon roll hur lÀnge en miljöprövning fÄr ta.

Nordmark Àr inte den förste som pÄtalar brister hos den statliga lÀnsbyrÄkratin i norr.

I en debattartikel i NSD 23 november 2019 kritiserade Àven riksdagsledamoten Linda Modig (C) de lÄngsamma och invecklade tillstÄndsprocesserna, som lÀgger en hÀmsko pÄ investeringar i jobb och företagande i regionen.

"Koncentrera prövningen enligt miljöbalken om de svÄra avvÀgningarna mellan motstÄende markanvÀndningsansprÄk till en lÀnsstyrelse istÀllet för dagens 21. Förslagsvis till en av de lÀnsstyrelser som klarar av prövningen, nÀmligen den i VÀsterbotten. LÀnsstyrelsen i mitt hemlÀn i Norrbotten har diskvalificerat sig", löd ett av hennes skarpa förslag.

Det var en idé som inte var populÀr hos tjÀnstemÀnnen pÄ lÀnsstyrelsen i Norrbotten. Höga vederbörande kÀnde sig trampade pÄ tÄrna och sÄg sina revir hotade. Men frÄgan Àr om dagens ordning med 21 olika lÀnsbyrÄkratier Àr den rimliga och mest effektiva.

Hösten 2019 följde jag ett seminarium som Transportföretagen arrangerade i LuleÄ. DÀr vittnade Magnus Sundström, Wibax AB i PiteÄ, om hur samma typ av frÄgor hanteras pÄ helt olika sÀtt beroende pÄ var i landet det sker.

I en lÀnsstyrelse tog det bara sex mÄnader att behandla ett Àrende om lagringen av kemiska produkter i en hamnterminal. I en annan lÀnsstyrelse pÄgick processen fyra lÄnga Är, trots att det handlade om samma typ av terminal!

Jag Àr den förste att sÀga att det behövs en stark stat. Men bÄde folk och företag ska kunna förvÀnta sig bra service och bemötande frÄn myndigheterna, liksom rimliga handlÀggningstider och hög kvalitet pÄ regelgivningen.

SÀrskilt viktigt Àr det just nu i en region som Norrbotten som har fantastiska framtidsmöjligheter. LKAB planerar att investera 400 miljarder under 20 Är för att stÀlla om till en koldioxidfri process för produktion av jÀrnsvamp senast 2045. LÀnet har chansen att bli vÀrldsledande i den gröna omstÀllningen, vilket Àr bra fÄr bÄde jobben, klimatet och den regionala utvecklingen.

Men om planerna ska gÄ i lÄs sÄ mÄste tillstÄndsprocesserna bli snabbare och effektivare, vilket Àven LKAB-chefen Jan Moström underströk vid ett webbsÀnt seminarium i veckan.

Uppenbarligen ser Àven regeringen att nÄgot behöver göras. Den tillsatte under fjolÄret en utredning för att se över det nuvarande systemet för miljöprövning och fÄ förslag pÄ Àndringar och ÄtgÀrder för att effektivisera arbetet.

Det Ă€r bra. Men det Ă€r, som Claes Nordmark pĂ„pekar, samtidigt ett underkĂ€nnande av dagens myndighetsutövande. 

"Det hÀr borde ligga inom ramen för deras ordinarie uppdrag", konstaterar kommunalrÄdet helt riktigt i NSD.

Även regeringens utnĂ€mning av Peter Larsson, som samordnare för att underlĂ€tta för större företagsetableringar och företagsexpansioner i norra Sverige, gĂ„r att betrakta som ett underkĂ€nnande av myndigheternas agerande. 

Larsson, som Ă€r seniorrĂ„dgivare hos Sveriges Ingenjörer och ledamot i Kungliga Vetenskapsakademien, Ă€r en utmĂ€rkt person och klockren för uppgiften. 

Men egentligen ska det inte behövas en sÀrskild statlig samordnare för att klara tillvÀxten i norr. Som bekant finns det redan en statlig lÀnsmyndighet som sÀger att den arbetar för en hÄllbar utveckling och en stabil arbetsmarknad i Norrbotten.

Men tydligen finns tvivelsmÄl om lÀnsstyrelsen fixar uppgiften. Allt fler tycks tvÀrtom uppfatta lÀnsstyrelsen som en bromskloss i arbetet för jobb och regional tillvÀxt. DÀrför krÀvs nu en extraordinÀr insats i form av Peter Larsson.

Det sÀger en del om problemen med dagens lÀnsbyrÄkrati och myndighetsutövande, liksom om de utmaningar som vÀntar den tilltrÀdande landshövdingen Lotta Finstorp.

Sannolikt skulle behövas en dos "glasnost" och "perestrojka" Àven hos lÀnsstyret i Norrbotten.