Luleåbon Lisen Brännvall älskar mönster och design. Hon pluggar till grafisk designer på LTU och driver sedan tre år tillbaka sin egen webbutik, Liliart.

– Jag har valt att jobba med framför allt tyget. Jag ritar mönster och får inspiration från ställen jag åker till. Jag gör dem ofta för hand och ritar analogt med akvarell eller tusch. Alla mönster har en historia, en berättelse och ett namn, säger hon.

– Jag har bland annat ett mönster som heter Jockfall, min pappa är därifrån så jag hittar mycket inspiration när jag är där.

I butiken finns allt ifrån barnkläder och tygpåsar till smycken och inredning.

– Allt har med mönster och kreativitet att göra. Det senaste är att jag börjat göra värmepåsar för barn. De innehåller linfrön, eftersom min son och många andra barn inte tål vete. Man kan värma påsen i mikron, de är mysiga om man har svårt att sova eller om man har ont, säger Lisen Brännvall.

Till hösten är planen att satsa ännu mer på trikåtyger på metervara, och besök på mässor i Umeå och Stockholm står på schemat.

Hur kom du på att du skulle starta eget?

– Jag läste till bildlärare och jobbade på en skola. Men jag kände att jag inte fick utlopp för min kreativitet, jag ville göra något eget. Jag har ritat hela livet, så jag sökte in till grafisk design och började plugga. Då tog även företaget fart och jag började lära mig mer.

Hur är det att driva eget företag?

– Det går bra, men man måste jobba hårt. Men jag får bra respons, speciellt från Norrbotten där jag är mycket på marknader. Kunderna tycker att det är jättekul att det är så färgglatt. De säger att tygerna är speciella, att man hittar inte hittar sådant i andra butiker.

Vad är det roligaste med att ha egen butik?

– Att få vara kreativ varje dag! Och att möta kunderna, att folk uppskattar det jag gör.

Vilka är utmaningarna?

– Allt! Nej men, det svåraste är att försöka förmedla till alla att jag jobbar ekologiskt och hållbart. Att jag tänker hela vägen, på hela kedjan. Jag tillverkar bara tyger på fabriker inom EU, jag har varit på besök i fabrikerna och sett att allt går rätt till, att de får betalt och är miljöcertifierade. Det är en svår inriktning jag har valt, det är för en bra grej men jag måste berätta för varje kund att det är så.

Vad har du för framtidsdrömmar?

– Att släppa ett nytt varumärke. Det är ritat och färdigt, det är bara pengarna som saknas. I år satsar jag på att få in så mycket som möjligt för att kunna släppa det nästa år. Min dröm är att det ska rulla på så att jag kan leva på det här, säger Lisen Brännvall.