Banan - ett ord att frossa i

Boden Tidig läsglädje - att lära små barn läsa genom att skriva ord som är viktiga för dem. Det är en metod som även förebygger läs- och skrivsvårigheter.- Mina ledord är lek, lust och lyhördhet, säger Ingalill Swanström, pensionerad lågstadielärare.


Hon bor i Örsundsbro, men i går var hon i Boden på affären Kloka Leksaker, som var arrangör av dagen, och berättade om metoden. Hon har arbetat som lågstadielärare i grundskolan sedan 1968. På 70-talet hade hon kontakt med Ulrika Leimar, också lågstadielärare, som forskade på läsinlärning. Leimar använde Vygotskimetoden, som innebär att barn lär in läsning på talets grunder.

- Jag lärde mina egna barn att läsa med den här metoden, säger Ingalill Swanström.

Metoden går ut på att man skriver ord, som barn är intresserade av och som är viktiga för dem. Sedan leker man med dessa ord.

pizzakartonger

- Vi klippte sönder pizzakartonger till ordlappar och de blev barnens leksaker. De lekte och lärde sig. Barn har lätt att komma ihåg detaljer, som är viktiga för dem.

Hon använde även metoden i jobbet. Efter att hon slutade arbeta blev Ingalill Swanström mormor och hennes barnbarn Alicia är 21 månader och läser 21 ord, såsom mamma, pappa, mormor och morfar.

- De första orden plastade jag in så att hon inte skulle äta upp dem. Hon kan inte säga mormor, men avkodar lappen där det står mormor och säger Mona. Hon kallar mig Mona för det kan hon säga.

ordfrosseri

Andra ord, som Alicia kan helordsavläsa är leverpastej, banan, glass och lingonsylt, som hon frossar i.

Ingalill Swanströms mentor är Ragnhild Söderbergh, professor i barnspråk. Hon har forskat på barn med språkbekymmer, bland annat läs- och skrivsvårigheter, och kom på den här inlärningsmetoden på 1960-talet.

- I Öjaby förskola i Växjö kommun jobbar de med den från ett års ålder sedan 1987. Det är Ragnhild, som har fortbildat personalen där.

Kan man se någon skillnad mellan barn som använder och inte använder den här metoden när det gäller läs- och skrivsvårigheter?

- Med den här metoden får barnen inga läs- och skrivsvårigheter, utan de
läser och läser. Metoden förebygger läs- och skrivsvårigheter, eftersom den bygger på glädje och öppnar en värld för barnen. Redan när barn börjar jollra öppnar de sitt språkfönster och är man lyhörd kan man fånga upp ord som är viktiga och skapa ordlappar på 15 gånger fem centimeter, säger Ingalill Swanström.

?polariserade?

Hon tillägger att det också är inspirerande för barn att uppleva ?att mamma, pappa och jag förstår varandra och språket?. Det skapar inga frustrationer.

Med tanke på den debatt som förs om att antalet barn med läs- och skrivsvårigheter ökar, varför inför man inte den här metoden på alla för- och grundskolor?

- Forskare är alltid polariserade i stället för att de samarbetar. Var och en är professor på sin metod.

Ingalill Swanström anser att när man ska lära barn att läsa så ska man inte börja med att lära bokstäver, ljudning och stavning.

- Om man börjar med igenkänning av hela ord, som är betydelsefulla för mig som liten person, så kommer det andra av sig själv.

kina och shanghai

Hon berättar att grannar och bekantas barn kommer till henne och vill ha ord. Grannflickan Elin Hanell, fem år, har fått orden mormor Kerstin och morfar Åke. När hon kom en annan dag ville hon ha Kina och Shanghai för där bor Åke och Kerstin.

- Hon kommer aldrig att stava fel på Kina och Shanghai. Barn har inga problem att stava till ord som kyss, spöke och grävmaskin trots att kyss är ett sch-ljud, spöke är tvåstavigt och grävskopa ett sammansatt ord, för orden är viktiga för dem.

 
 
  • MEST LÄSTA
Rösta på Årets Norrbottning?
  • Senaste nytt
  • Mest läst idag

Fler nyheter

Familjeannonser

Sport

Webb-TV

Norrbottens affärer

Familjeannonser

Kultur

Lohts.se - Guidar dig

Fler nyheter

MERLÄSNING

Bloggar

Nöje

opinion

Nyheter från TT

FISKE

Kontakta oss

Familj