- Vi är ett komplement till de stora bryggerierna, att brygga volymöl är inget för oss, säger Per Önneryd.
Det var Per Önneryds morfars pappa, Gustaf Burström, som startade vad som hette Luleå Bryggeri AB för 100 år sedan, namnbytet till Nyckel-Bryggerier kom senare.
Efter en konkurs 2002 (se bakgrund) är nu alltså Nyckel-Bryggerier i tappningstagen igen.
I en lagerlokal tar Per Önneryd och Lars-Olov Johansson som anställdes i våras emot.
- Man ska inte klaga, säger Per Önneryd och pustar ut. Det är mycket att göra, vi hann bara med en snabb skräplunch nyss.
När Nyckel-Bryggerier gick i konkurs för sex år sedan hade företaget problem med likviditeten.
- Det är mycket att göra men uppåt. Det har varit svårt att få loss rörelsekapital men nu har vi fått hjälp av Norrlandsfonden. Vi har under de senaste åren byggt upp likviditeten.
För ett litet bryggeri som Nyckel så ligger en stor kostnad i returglasen.
Nyckel-Bryggerier får betala för glasen direkt och kan sedan - i sämsta fall - få betalt för produkterna någon månad senare.
Egentligen skulle tillverkningen av starköl inletts tidigare men det fick vänta.
- Vi hade inte råd att köpa in returglas.
Till nästa år hoppas Per Önneryd och Lars-Olov Johansson att produktionen ska gå över på 33-centilitersflaskor som inte är returglas.
- De säljer bättre i barer och after work och slängs ju sen direkt i återvinningen.
Ändå är det naturligtvis det som är i flaskorna som är viktigast.
Vi som var med på det glada 70-talet minns de vita burkarna med Key-Beer. Det ölet ska aldrig mer bryggas.
- Det var ett volymöl som såldes i mängder. De öl vi brygger är exklusivare, vi kan inte sälja öl för åtta kronor flaskan utan måste ta 15 kronor och då ska ölet vara exklusivt och smaka mycket gott.
Gamla receptböcker
Inom starkölsegmentet finns fyra olika sorter.
- Kolla in smaken, den är som en god single whisky.
Nyckel-Bryggerier hämtar recept från gamla receptböcker.
Läsk är en annan storsäljare.
- Vi använder inga kemiska smakämnen, nja, några e-produkter finns men de ska bort på sikt. Vi använder mer bär och frukter istället för socker och läsken handblandas i en rostfri binge.
I sortimentet finns också mineralvatten och i framtiden ska det också finnas cider.
På flaskorna gör bryggeriet reklam för regionen, Swedish Lapland.
- Det känns bra. Vi måste marknadsföra det som finns här.
Bryggartraditionen firar 100 år och förs vidare.