I ett litet grönmålat rum på kaféet med det finurliga namnet "Evas konstiga kafé" i Norra Sunderbyn hänger ett 15-tal tavlor. Motiven på konstverken är små, uttrycksfulla och färgglada och tittar man närmare ser man att de svarta, tunna konturerna runt varje motiv inte är tuschpenna utan svart sytråd.
- Jag använder symaskinen som målarpensel, säger Ros-Marie Lundh.
Ska vara lekfullt
Hon berättar om bilderna och motiven: Tavlornas botten är oljetryck, på dem är sedan utrivna pappersbitar fastsydda. På en del av bilderna finns även fragmentariska texter fastsydda.
- De är collage, jag vill ha friare bilder, lite naiva. Det ska vara lekfullt, säger hon.
Hon fortsätter:
- Det ska vara naivt och väldigt enkelt. Inte det prudentliga, det gillar jag inte, säger hon.
En del av pappersbitarna är akvareller som av någon anledning blivit misslyckade men sedan återanvänts i konstverken.
- Allt blir inte bra här i livet, då kan man använda upp det, säger Ros-Marie Lundh om de akvareller som inte kom till sin rätt som just akvareller utan i stället omstöpts i ny form.
Idén att återanvända akvareller och sedan sy fast dem på tavlorna kom när hon fick tillfälle att gå den tvååriga konstlinjen på Edelviks folkhögskola i Burträsk. Hennes tjänst sedan 30 år tillbaka på bilprovningen i Arvidsjaur drogs in och nya möjligheter öppnade sig.
Inspireras av excentricitet
Hon hade längtat efter att göra något annat och beskriver folkhögskoletiden som "hur rolig som helst".
- Jag mixtrade och sydde på. Det blev min grej att experimentera med pappersbitar. Jag syr tills jag ser att det här blir bra, säger Ros-Marie Lundh.
Inspirationen till verken kommer från människor, gärna med lite excentrisk framtoning.
- Till den första utställningen inspirerades jag av kvinnor i roliga hattar, säger Ros-Marie Lundh.
Passande plats
Utanför kaféet där utställningen äger rum knatar kaféägarinnan Eva Eskos vita frigående höns omkring och passande nog är de vita hönsen helt i linje med utsällningens tema. Ros-Maries egen favorittavla från utställningen heter just "Frigående höns" och motivet är en vit höna med en röd tuppkam som sticker ut ur passepartouten.
Själva utställningen bär namnet "Kafékalas med frigående höns" men redan i påskas färdigställde Ros-Marie Lundh tre tavlor med hönsmotiv på.
Gillar det lilla formatet
Kort därefter blev det klart att sommarens utställning skulle äga rum på kaféet.
- Det är himla kul att ställa ut här. Det behöver inte vara så storslaget alla gånger. Det lilla formatet passar mig, säger Ros-Marie Lundh.
Tidigare har hon haft separatutställningar på bland annat Öjebyns konsthall och i Arvidsjaur.
Totalt består utställningen "Kafékalas med frigående höns" av 17 tavlor och fyra mindre skulpturala verk i stengods. Utställningen har pågått sedan i onsdags förra veckan och pågår till den 22 juli.
Hur ser framtidsplanerna ut?
- Jag vill fortsätta med mitt skapande. Det är jätteroligt att pröva nya saker, säger hon.