Det är Svenska dagbladet (SvD) som avslöjar incidenten, som ägde rum natten mot långfredagen.

Två bombplan och fyra stridsplan som eskorterade bombplanen deltog i en övning, som ryssarna förvarnat om. Planen tog dock riktning rakt mot Sverige, något de sällan gör. Vid tvåtiden på natten var planen vid Gotska Sandön, tre, fyra mil från gränsen till Sveriges territorium.

Enligt SvD:s militära källor delade planen upp sig och genomförde attacker mot militära mål i Stockholmsområdet och i södra Sverige.

Artikelbild

| A Russian made Sukhoi 27 jet fighter is pulled to the runway for its demonstration flight on the opening day of the 46th International Paris Air Show at Le Bourget airport, north of Paris, Monday June 13, 2005. (AP Photo/Remy de la Mauviniere)

Enligt den svenska incidentberedskapen ska det finnas två Gripenplan redo att identifiera och avvisa inkräktare. Vid tillfället fanns dock inget svenskt stridsflyg som var redo att lyfta. Däremot sände Nato upp två plan från Litauen.

- Incidentberedskapen är uppdelad i två delar. Luftberedskapen, där luftrummet bevakas via skärmar, är bemannad dygnet runt. Däremot gäller jaktberedskapen, där flygplanen är redo att lyfta, inte dygnet runt. Det är helt och hållet en kostnadsfråga, säger Bergman.

Han fortsätter:

- Om det är så man vill att vår beredskap ska se ut blir det en fråga för politikerna, för då kommer det kosta resurser. Men jag tycker att det är ett vettigt upplägg nu. Det är baserat på att det inte finns någon utpräglad hotbild mot Sverige. Och det här övningsmomentet är inte på något sätt ett hot. De har hela tiden befunnit sig på internationellt territorium.

Artikelbild

| "Man piskar upp ett ryskt hot helt i onödan". Fredrik Bergman, flottiljchef vid F 21, tycker inte att incidenten på långfredagen var allvarlig.

Fredrik Bergman ifrågasätter hur man kan slå fast att de övade mot mål i Sverige.

- Hur kan man veta det, bara för att nosen pekar åt ett visst håll?

Artikelbild

| "Man piskar upp ett ryskt hot helt i onödan". Fredrik Bergman, flottiljchef vid F 21, tycker inte att incidenten på långfredagen var allvarlig.

Om ni hade haft två Gripenplan redo på F 21, hade ni då lyft vid det här tillfället?

- Det är en jaktinsatsledare som gör den bedömningen, och den görs från gång till gång. Ska jag gissa kan jag tro att vi gått upp i luften av rent intresse, för att se vad som är på gång.