LEDARE I tidningen Norrbottens Affärer läser jag om Mercedes nya varumärke, som har testats under tuffa vinterförhållanden i Arjeplog.

Artikeln är en påminnelse om den stora betydelse som lilla Arjeplog och Norrbottens inland fått för världens fordonsindustri.

På Arjeplogs kommuns hemsida läser jag att cirka 4 500 personer från Europas och Asiens fordons- och komponenttillverkare testar sina produkter i stabil vinterkyla på de frusna vintersjöarna.

Det vill inte säga lite i en kommun som har bara 2 800 invånare. Vi kan verkligen snacka om en verksamhet som är både basnäring och livsnerv för det lokala samhällslivet.

Fascinerande är också berättelsen om hur det började på 1970-talet. Tre tyska ingenjörer kom till Arjeplog för att testa en teknisk innovation – ABS-bromsen för bilar.

De fick hjälp av arjeplogsborna Per-Axel Andersson och David Sundström som lånade ut en flyglandningsbana som de hade plogat upp på sjöisen. Där kunde tyskarna testa sina bromssystem och idéer under ostörda förhållanden.

1978 kunde Bosch lansera det första helt elektroniska ABS-systemet. Slitet och gnetande på sjöisen i Arjeplog hade utvecklats till en världsprodukt.

Det innebar även att fler fordons- och komponenttillverkare upptäckte testmöjligheterna i Arjeplog.

Under årens lopp har globala varumärken som BMW, Daimler, Audi, Bosch, GM, Aston Martin och Lotus lyst med sin närvaro i den norrländska glesbygden.

Kylan, snön, mörkret, den glesa bebyggelsen och de långa vintrarna visade sig vara tillgångar som kunde användas för att skapa nya jobb och utveckling i Norrbottens inland.

Det är också svaret till Stockholmsekonomen Kjell A Nordström som snackar om att framtiden finns i ”600 superstäder” och att de enda som kommer att bo i glesbygden är ”tre alkoholister, några barn och ett par knäppgökar”.

Testverksamheten i Arjeplog är ett bevis på motsatsen.

All tillväxt sker inte i och runt storstäderna. Det finns driftiga entreprenörer och idérika personer som utvecklar nya spännande verksamheter även i andra delar av Sverige.