Forskare vid Östra Finlands universitet i Kuopio följde drygt 1 000 män i åldrarna 46 till 65 år i genomsnitt tolv år. Under den tiden drabbades 67 män av stroke. Både i början och slutet av studien mättes halterna av antioxidanten lycopen i blodet. Framför allt tomater innehåller mycket lycopen.
Det visade sig att sannolikheten att drabbas av en stroke var 55 procent mindre för de män som hade mest lycopen i blodet, jämfört med de som hade minst. Av de 258 män med minst lycopen i blodet drabbades 25 personer av stroke, att jämföra med elva personer av de 259 män som hade mest av antioxidanten.
-Denna studie är ytterligare ett bevis för att en diet med mycket frukt och grönsaker minskar risken för stroke, säger artikelförfattaren Jouni Karppi.
Studien publiceras i tidskriften Neurology.
Av TT
Publicerad 09 oktober 2012 10:05
Uppdaterad 09 oktober 2012 10:05