Det Àr lag pÄ att om sÀkerhetsbÀlten finns i bussen sÄ ska de anvÀndas. SÀkerhetsbÀltet ska enligt lag finnas pÄ alla bussar som tagits i bruk efter 1 januari 2004 men Àldre bussar samt bussar i stadstrafik omfattas inte.
LuleÄ Lokaltrafik, LLT, har 56 bussar, endast Ätta av dem Àr utrustade med sÀkerhetsbÀlte. NÀr LLT vid sitt senaste inköp köpte fyra bussar var bara en av bussarna utrustad med sÀkerhetsbÀlten pÄ samtliga platser. Vad det gÀller deras inköp har de bara krav pÄ att förarplatsen ska ha sÀkerhetsbÀlte. Karin NÀsberg, driftchef vid LLT, hÀnvisar till lagstiftningen.
- Stadsbussar behöver inte ha bÀlten pÄ alla platser.
Vore det inte bra att kunna erbjuda sina kunder den sÀkerheten?
- Jo, det kan jag hÄlla med om men det finns inte möjlighet att kontrollera om det anvÀnds, sÀger NÀsberg och förklarar att det inte stÄr i deras policy att nya bussar ska ha bÀlten pÄ alla platser.
Lokaltrafiken tar inte sitt ansvar
Lars Martinell som Àr verksamhetschef för Nationalföreningen för trafiksÀkerhetens frÀmjande, NTF, Àr kritisk till LLT.
- Jag tycker inte riktigt att man tar sitt ansvar frÄn lokaltrafiken. Det Àr beklagligt att de i sin policy inte har att nyinköpta bussar ska ha bÀlten , sÀger Martinell. Han tycker att det spelar ingen roll vilka bussar man Äker, det ska finnas möjlighet att anvÀnda bÀlte.
Martinell berÀttar att NTF jobbar i första hand för att bussar i stadstrafiken ocksÄ ska utrustas med bÀlte. De arbetar ocksÄ mycket med att fÄ den enskilda individen att förstÄ konsekvenserna. Martinell sÀger att en person pÄ 80 kilo vÀger vid en krock i 50 km i timmen hela
3 200 kilo och menar att du ska efterstrÀva att sitta fast, sitter du kvar i fordonet sÄ klarar du dig oftast.
- Det Àr mÄnga gÄnger upp till oss trafikanter att anvÀnda bÀltet men om inget bÀlte finns sÄ finns det absolut ingen chans att anvÀnda det, sÀger Martinell och syftar pÄ stadstrafiken.
SvÄrt att kontrollera
Inom lÀnstrafiken, dÀr lagen Àr hÄrdare, Àr det mycket vanligare med bÀlten pÄ samtliga sÀten. LÀnstrafiken i Norrbotten har sÀkerhetsbÀlten pÄ nÀstan 90 procent av sina bussar. Deras chaufförer Àr tillsagda att uppmana till anvÀndning av bÀltet och dessutom finns anslag som ska pÄminna resenÀrerna i de flesta bussarna.
Hos polisen stÄr de relativt maktlösa. Visserligen Àr det böter pÄ att inte sitta fastspÀnd i bussen men det Àr svÄrt att kontrollera. Sture Strand, chef för trafikenheten i LuleÄ, Äker buss en hel del sjÀlv och Àr vÀl medveten om att problemet. Han berÀttar att om polisen ska komma Ät bÀltesförbrytarna sÄ mÄste polisen Äka med pÄ bussen vilket skulle vara vÀldigt resurskrÀvande. Strand tror att de flesta bussresenÀrerna inte tÀnker pÄ konsekvenserna.
- I min vÀrld beror det pÄ okunskap. Man sitter i ett stort och tungt fordon och dÀrför Àr tror man att man sÀker. Jag kan inte fÄ det till nÄgot annat men det Àr ju inte sÄ. Det mÄste man pÄ nÄgot sÀtt fÄ in i mÀnniskors medvetande.
- Det krÀvs en jÀttestor informationskampanj, sÀger han.
BÀlte - inget för busspassagerare
SÀkerhetsbÀlten i bussar blir allt vanligare men det finns inte i alla bussar. Det Àr inte ens lag pÄ det. Och dÀr bÀlten finns sÄ Àr de sparsamt anvÀnda.
KARLSKRONA 2008-03-22 BÀrgare, polis och plogbil pÄ plats vid den buss som pÄ pÄskaftonen körde av E22:an i det kraftiga snödrevet i höjd med Ramdala norr om Karlskrona. Endast chauffören fanns pÄ bussen vid olyckan och skadades inte. E22:an fick stÀngas av i bÄda riktningarna under bÀrgningsarbetet. Enligt bÀrgningspersonalen var bussolyckan den 4:e olyckan pÄ samma plats (2 personbilar och 2 bussar) i snökaoset pÄ platsen pÄ pÄskaftonen.
Foto: Johan Nilsson / SCANPIX
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!