Att se och bli sedd

Luleå Alla har någonting att berätta. Vare sig det gäller mode, sport, politik eller små äventyr i vardagen. Att blogga är en samhällstrend som omstrukterat medialandskapet och gett privatpersoner möjlighet att ta plats och göra sin röster hörda. Är bloggen den moderna tidens folkrörelse? Magasin C reder ut begreppen.
Bloggandet fick ett explosionsartat genomslag i Sverige för tre år sedan men fenomenet är betydligt äldre än så. Redan för tio år sedan började bloggarna att dyka upp på andra sidan atlanten. Någon tydlig statistik över den svenska bloggvärlden finns inte, men Sigge Eklund, nyckelfigur inom svenskt bloggande, sade i en intervju i Dagens Nyheter i april 2006 att det fanns 35 000 svenska bloggare. 9 000 av dessa var registrerade hos bloggportalen.se.

I dag finns uppemot 16 000 bloggar registrerade på sajten, och det totala antalet bloggar växer ständigt. Det amerikanska företaget Technorati uppger att antalet bloggar fördubblas var sjätte månad. Bloggen är en del av den samhällstrend som kallas sociala medier, vilket bland annat omfattar bloggar, communities samt foto- och videosajter Facebook som Youtube.

Sara Sjöström, student i etnologi vid Södertörns högskola i Stockholm, har skrivit en uppsats om bloggare och deras vanor. Hon anser att det finns två typer av bloggare -  de som väljer att skriva om ett särskilt ämne för att påverka, till exempel politik, och de som skriver självutlämnande och dagboksliknande inlägg.

Dock har alla bloggare flera gemensamma nämnare.

- Största anledningen till att folk bloggar är att de tycker om att skriva. Men det handlar också om att bli sedd och få utrymme precis som på sidorna My Space och Facebook. I bloggen får du tala till punkt, det är ingen som avbryter och du kan skriva hur långt du vill. Folk bloggar för att uttrycka åsikter och göra sin röst hörd. Men ingen skriver enbart för sig själv, det handlar lika mycket om kommunikation, säger hon.

Sara Sjöström noterade dock en slags ambivalens bland de bloggare som skrev dagboksliknande inlägg . Å ena sidan skrev de för sin egen skull, ofta av terapeutiska skäl för att sätta ord på sina känslor, å andra sidan ville de underhålla och hålla kvar sina läsare.

-  Det som förvånade mig mest var hur stor del bloggen var av personernas liv. Under dagen fanns bloggen hela tiden i deras bakhuvuden. De tänkte mycket på vad de skulle berätta i den, trots att själva skrivarprocessen inte var särskilt lång.

Merparten av bloggarna uppdateras dagligen. Vem som helst med tillgång till dator kan gratis skaffa sig en blogg via de pedagogiska och lätthanterliga bloggverktyg som finns på sajterna. Bloggaren kan även vara anonym.

Sara Sjöström anser därför att bloggen har en demokratisk potential. Dock poängterar hon att det är en bit kvar dit. Den genomsnittlige bloggare är, enligt en enkätundersökning om blogg-Sverige som publicerades av Hans Kullin 2005, en man i åldern 26 till 30 år med högskole- eller universitetsexamen som skulle rösta på moderaterna i ett riksdagsval.

- Det säger en del om resten av mediavärlden. Men bloggen har absolut potential eftersom alla får vara med, säger hon.



 
  • MEST LÄSTA
  • NSD rekommenderar
  • Senaste nytt