En nära två meters kvadratisk emalj är det första som möter besökaren. Den heter Fiskestund och är framställd i fyra delar. Färgerna är skira kring den ensamme mannen som står och pimplar på en is. Kanske är det hans dröm som simmar omkring i himlen ovan honom, ett antal präktiga laxfiskar.

Det är ingen enkel sak att framställa emaljer och dessutom i så stort format. Arvidsson har varit försiktig med kulörerna och det känns rätt i ett vintrigt landskap som närmar sig det svartvita.

Kanske får mannen på isen napp, men frågan är om det nappar för Mikael Arvidsson. Det är inte bara den ensamme mannen på den stora emaljen som fiskar. Samma motiv återkommer på många verk. Det är bara tekniken som förändras, där står en liten man på en is eller vid en sjö, med kort pimpelspö eller långt metspö.

Artikelbild

| Fiskeplats.

Det blir lite för mycket fiske och för lite napp för betraktaren. Motiven upprepar sig. Det är natur och landskap med blygsamt mänskligt inslag, ibland utan och då ersatt av en eller ett par älgar, stående eller löpande.

Storgrafiken Ödet känns som ett skönt avbrott med en liten mänsklig varelse som huvudsaken. Det gäller också de sköna höstkulörerna i Promenad, men frågan är om inte Mikael Arvidsson kommer bättre till sin rätt när han inte behöver fylla en hel utställningslokal, för till det räcker inte materialet.

Mikael Arvidsson är verksam i Nordingrå i Ångermanland och fick år 2009 Konstnärsnämndens stipendium på 100 000 kronor.