Kor, älgar och någon gris, och så skog. Det är motivområdena för äkta paret Curt Hamne och Eva Björk, verksamma på Mosebacke i Stockholm men med sommarvisten i Hälsingland och Dalarna.

Curt Hamne är kanske mest känd som grafiker, men gav sig på akvarellmåleriet i samband med en sjukdom som gav totalförlamning. I denna utställning ligger tyngdpunkten på det senare, men där finns också några grafiska blad.

På hans bilder har skogen och träden huvudrollerna, ofta i månskensljus och i bister vintertid. Det är mest tydligt i hans torrnålsgravyrer där det sparsamma men klara ljuset skapar en trolsk stämning. Det är nästan som vi ser spåren i snön efter Viktor Rydbergs Tomten.

Artikelbild

Akvarellerna skildrar skogen i mera högdager, men också mulen midvinterskymning. Starkast är verket Vind i träden som ger en bild av vindpinad vinterskog och som stannar kvar i minnet. Curt Hamne är varsam och hamnar rätt i färgvalet när han återger en färglös årstid.

Eva Björk är mera uppsluppen i sitt måleri. Hon ger sig på djuren och sammanför fjällkon med älgen och ger ett intryck av att de liksom funnit varandra. De återkommer tillsammans, tätt intill varandra, på flera bilder och det är nästan så man efterlyser resultatet av denna fjällskogliga romans.

Utställningen går under beteckningen akvarellmåleri, men sanningen är att Eva Björks verk är i huvudsak teckningar, i blyerts och tusch, men även tre montage. Ibland har hon börjat med en teckning, men låtit färglägga bara en del av motivet. Det gäller en av hennes kära kor där färgen stannat vid huvudet och framdelen. Sedan får betraktaren färglägga resten med hjälp av fantasin.