Sammanlagt skulle det ha gått sex turer med Drömtåget på lördagen, tre från Luleå och tre från Haparanda.

Det blev bara en kort resa. Tåget stannade några mil utanför Boden. Sedan tvingades det backa tillbaka.

Drömtåget symboliserar en målsättning som politikerna i Norrbotten har, att det ska bli möjligt att köra gods och personpendeltrafik mellan Luleå och Haparanda i framtiden. Förra året gick ett Drömtåg och nu var det alltså dags för ett andra tillfälle.

Artikelbild

| Steg på. Leif Pettersson (S), riksdagsman och ledamot i riksdagens trafikutskott, fick bara åka Drömtåget i några mil. Sedan tog det tvärstopp.

Intresset var stort, de flesta biljetterna var sålda. Det första tåget startade 07.40 på lördagsmorgonen.

En av passagerarna var Maria Stenberg (S), regionråd och ordförande i regionala kollektivtrafikmyndigheten i Norrbotten, som bland annat har hand om tågtrafiken i länet. Hon är en av dem som driver frågan att få igång trafiken mellan Luleå och Haparanda.

Resan till Boden gick bra och snabbt. Tåget anlände några minuter tidigare än beräknat.

Men när färden fortsatte vidare mot Haparanda hann tåget bara några mil utanför Boden.

Artikelbild

| Ovanligt. Drömtåget stannade en stund i Boden. På skylten stod det Kalix- Haparanda. Det har bara skett en gång tidigare, när Drömtåget gick förra året.

– Det var snopet. Tekniken var inte med oss. Signalsystemet ERTMS släppte inte förbi oss. Det finns ju bara på Botniabanan och Haparandabanan. Vi fick åka tillbaka till Boden.

Det sattes istället in bussar för passagerarna.

Artikelbild

| Intresserad. Nisse och Eva Holmgren skulle till Haparanda. ”Man kan alltid gå på Ikea”, säger Eva Holmgren.

Eftersom problemen ledde till kraftiga förseningar valde Maria Stenberg att resa till Luleå igen.

– Det var bestämt sedan tidigare att jag ska åka till mitt lilla barnbarn i Umeå, säger hon.

Artikelbild

| Resenär. Maria Stenberg (S), regionråd och ordförande i regionala kollektivtrafikmyndigheten var en av de politker som reste med Drömtåget.

Hon berättar att lokföraren hade sagt ”Skam den som ger sig” i högtalaren.

– Ja, som sagt, drömmen lever vidare, säger Maria Stenberg.

Artikelbild

| Anna Byberg Lundin och Richard Qurang från Tågkompaniet var tågvärdar på Drömtåget.

Maria Cederberg, affärschef på Tågkompaniet, konstaterar att tåg och signalsystem inte kunde kommunicera.

– Det är väldigt konstigt eftersom det här tåget kör på det ERTMS- systemet i vanliga fall, mellan Umeå och Sundsvall. Tåget kom från Botniabanan på fredagen, säger hon.

Artikelbild

| Det blev fika på Bodens station. Kommunen bjöd. Emma Lundquist, Fanny Norlin och Monika Karlsson serverade.

Förra året provkörde man banan natten innan Drömtåget, men inte i år?

– Då var det helt nytt. Om fordonet går, banan fungerar och systemet fungerar, då provkör man inte igen. Men uppenbart har det har gjorts en uppdatering på Haparandabanan som inte skett på Botniabanan, det är vad vi tror i alla fall. Vi måste undersöka det här, säger Maria Cederberg.

Bussar sattes in istället för samtliga planerade tåg.

– Det är oerhört ledsamt. Den här trafiken är ju något som regionen arbetar för. Det skulle betyda jättemycket för Norrbotten att få den.