Vid lunchtid på torsdagen gick starten för rallyt som är sprunget ur projektet "Lika bra med celler-i" som stöttas av Luleå energi, Piteå energi, Region Norrbotten, länsstyrelsen och Älvsby kommun.

Syftet är att jobba med hållbarhet i offentliga sektorn och sprida kunskap om laddbara bilar i snö och kyla. Samtidigt vänder sig projektet till privatpersoner och företag.

– Det är stor brist på kunskap i dag. Många tror att elbilar bara är något för storstäder i varmare trakter, säger Robert Granström, projektledare.

Artikelbild

| ELEKTRISKT. Tom Dahlqvist, Dahlqvists bil, förevisar en Hyundai som är helt och hållet eldriven.

Första etappen gick till från Luleå till Boden där bilarna laddades under en och en halv timme. Sedan vidare till Älvsbyn, där bilarna laddades fullt under natten. Under fredagen fortsätter karavanen mot Piteå där laddningsstopp sker, och sedan mot målet i Luleå.

Snitthastighet, energiförbrukning och tillförd energi avgör vem som vinner.

Fredrik Kejonen och Filip Christensen, Norrlands bil, är två av deltagarna.

– Det känns spännande. Bra med lite kyla också så att det blir verkliga förhållanden, säger Fredrik Kejonen.

Artikelbild

| Laddade för start. Filip Christensen och Fredrik Kejonen, Norrlands bil, är redo för elbilsrallyt.

De är övertygade om att elbilar kommer mer och mer.

– Efterfrågan är bra inom tjänstebilssektorn. Bland privatbilister är många skeptiska och funderar kring batterikapacitet och sådant. Men för de flesta skulle det fungera med en elbil, säger Fredrik Kejonen.

Artikelbild

| Ny energi. Jens Lundqvist, styrelseordförande i Lulep energi, är övertygad om att omställningen till elbilar kommer under de närmaste åren.

Utvecklingen med bättre batterier och längre räckvidd pågår hela tiden.

– Sedan tar ju bilarna mindre ström, till exempel tack vare LED-tekniken, säger Kejonen.

Artikelbild

| Projektledare. Robert Granström leder projektet som ska sprida kunskap om möjligheterna med elbilar i nordligt klimat.

Tom Dahlqvist, Dahlqvists bil, förevisar en Hyundai. I rådande temperatur bedömer han att den klarar 19 mil på en laddning.

Anders Wikström, Nordiska bil, tror att den stora vändningen kommer inom några år:

– 2020 har hälften av bilarna någon form av batteridrift, antingen som hybrid eller ren elbil, säger han.

Både han och Tom Dahlqivst är överens om att bilfirmorna i nuläget inte tjänar några pengar på elbilarna. Men omställningen är viktig.

– Det gäller att vara med när det vänder, säger Anders Wikström.

För Luleås del är fler laddstationer på gång under 2017: I Antnäs, Råneå, Storheden och centrala stan.

– Som bolag är det viktigt att vi följer utvecklingen. Vi måste bidra till att Sverige har en fossiloberoende fordonsflotta 2030 och att den är helt fossilfri 2045, säger Jens Lundqvist, styrelseordförande i Luleå energi.

Kommer efterfrågan på el att stiga med högre pris som följd om alla börjar köra elbil?

– Delvis kanske, men samtidigt pågår energieffektiviseringar som kan väga upp, säger Lundqvist.

Klarar elbolagen en snabb övergång?

– Det handlar också om vid vilken tidpunkt man laddar bilen. Om alla skulle ladda på natten så tror jag att nätet i Luleå redan i dag skulle räcka till, säger Jens Lundqvist.

Ännu fler laddstationer är på gång i Norrbotten. Coop planerar att sätta upp laddstationer vid sina butiker i Kiruna, Gällivare, Boden, Arvidsjaur, Kalix och Rosvik.

– Det känns bra att inlandet får del av det här också. Nu blir det bättre möjligheter att pendla med elbil, säger Ulf Lindström, Luleå energi.