När lördagens första Drömtåg från Luleå stannade några mil utanför Boden berodde det på att signalsystemet ERTMS börjar där. Det finns på två ställen i Sverige, Botniabanan och Haparandabanan.

– Tåget och systemet kunde inte kommunicera. Det är väldigt konstigt eftersom det här tåget kör på det systemet i vanliga fall. Det kom från Botniabanan på fredagen, säger Maria Ceder, affärschef på Tågkompaniet.

Det var planerat tre turer från Luleå och tre från Haparanda. Kommer någon av dem att gå?

– Nej, inte som det ser ut nu. Vi håller på att sätta in bussar nu, men det är inte helt enkelt. Det handlar ju om tre fulla tåg, säger Maria Cederberg klockan halv ett på lördagen.

Förra året provkörde man banan natten innan Drömtåget, men inte i år?

– Då var det helt nytt, men inte i år. Fordonet fungerar, banan fungerar och systemet fungerar. Då provkör man inte igen. Men uppenbarligen har det skett en uppdatering på Haparanda banan som inte skett på Botniabana, detär vad vi tror i alla fall. Vi måste undersöka det här, säger Maria Cederberg.