Han och Bodens Paramotorklubb medverkar i dokumentären "Den svenska drömmen" som sänds till helgen på TV4 plus. Peter Backman har lyckats uppnå sin stora dröm om att få färdas högt över marken.

- För att kunna flyga i Norrbotten så gäller det att ha motor på ryggen. Vi har inga höga berg här som passar för glidflygning, säger Peter Backman.

Sådde ett frö
Hans flygdröm föddes för 20 år sedan när han såg stuntmannen Johan Thorén flyga någon märklig konstruktion över en flod i ett tv-program.

Artikelbild

| En uppfinnares verkstad och garage. Peter Backman visar upp den köpta paramotorn som han själv utrustat med snowboards i stället för hjul.

- Då såddes ett frö, och en tanke började gro. Sen hittade jag en paramotor på Blocket 2006. Då sa det pang! Och nu är jag paramotorinstruktör, säger Peter Backman.

Första flygningen blev dock inte som han hade tänkt sig.

- Det var visst fantastiskt, men jag lyckades inte sätta mig i selen som man ska, så jag fick hänga där med delikatesserna i kläm. Men flygningen var magisk så jag vägrade komma ner, och hängde sådär och flög i 45 minuter. Det var det värt.

Livsdrömmen har drivit Peter Backman enormt mycket framåt i livet och lyft honom som människa.

Artikelbild

| Peter Backman, Bodens paramotorklubb, gillar att jobba som instruktör. "Jag får träffa så många trevliga och härliga människor."

Nackskada
- En svår trafikolycka 2000 medförde att jag fick en nackskada. Det var svårt att köra skoter för att kroppen tog stryk. Att däremot flyga med en paramotortrike har gett mig livsglädje.

- Alla människor har väl en högsta dröm att sväva över sin hembygd och titta ut över markerna. Jag kan flyga på 200 meters höjd upp till 2 500 meters höjd. Som högst såg jag Skellefteå och Haparanda, samtidigt.

Artikelbild

| Peter Backman får hjälp av Mikael Liljeborg från Göteborg att skjuta på den nya paramotoruppfinningen. Nu ska förarhytten kläs in med plast.

Han har också satt ett personligt rekord och flugit 32,5 mil på en tank från Merkenäs vid norska gränsen till Noliaområdet i Piteå.

- På en tio literstank flyger jag tre timmar, men här handlade det om en specialkoppling med flera tankar. Därför gick det att flyga så långt.

Nya konstruktioner
Peter Backman klurar nämligen ständigt ut nya konstruktioner som han sedan testar. Den senaste skapelsen, en paramotortrike med motorn fram väger bara 40 kilo.

- Paramotorn ska få en uppvärmd plastinkapslad förarhytt där värmen leds från cylindern in i hytten. Det blir kanonvarmt. Jag brukar oftast flyga vid max 20 minusgrader. Jag har även satt snowboardbrädor som medar på min paramotor så att maskinen går att köra i skoterspår ifall man får motorhaveri. Då tar man sig alltid hem.

Flygningen och få att dela med sig av sina kunskaper som instruktör ger väldigt mycket.

Rovfåglar
- Jag får lära känna många nya, härliga människor. En sameby ville att vi skulle driva en renflock från luften vid kalvmärkning. Renvajorna tog oss paramotorförare för rovfåglar med utbredda vingar. Nu har några Kirunasamer själv utbildat sig för att klara den uppgiften själva, säger Peter Backman.

Han säger däremot nej till alla älgjägare som vill följa med upp i luften.

- Det tycker jag är ett tvivelaktigt spaningsuppdrag.