– 10 november 2017 avgick det första godståget från Kouvola till Kina. Haparanda/Torneå har ett verkligt guldläge att bli ett logistikcentrum för de norra landsdelarna i Sverige, Finland och Norge. Låt oss vända upp och ned på Europa.

Så sade Micael Blomster när han var på EU-konferens i Bryssel och pratade om möjligheterna på järnvägen från Kina – ända till Haparanda.

Den tornedalske entreprenören jobbar tillsammans med finländska utvecklingsbolagen Josek och Kouvola innovation för att utveckla godstrafiken från Kina till Europa. Järnvägen, som går snabbare att frakta på, ska bli ett komplement till sjöfarten och tanken är att godstågen ska köras mellan Kina och Haparanda. Hela vägen till Haparanda är ännu inte förverkligat. Men det görs nu framsteg i hela den här processen. I fredags avgick första tåget från finska Kouvola, nära ryska gränsen.

Artikelbild

Haparanda ska bli vägen ut i till Norden och övriga Europa är tanken, tack vare att spårbredden är densamma hela vägen mellan Torneå och Kazakstan.

– I Polen är det så dålig banstandard, så de kan inte hantera så stora mängder. Då början man prata om att köra gods via norra Europa i stället och då blir det plötsligt en annan diskussion. När vi pratade om det här i Bryssel blev många intresserade. Nu har även Narviks hamn blivit intresserade och vill komma in i samarbetet, säger Micael Blomster.

– Till 2030 ska vi vara uppe i en miljon containrar på järnvägen. Skulle någon promille av det spilla över på Norrbotten skulle det ju vara enormt.

Ett logistikcentrum i Haparanda skulle kunna innebära ett hundratal arbetstillfällen.