Framtidens bil går på el

ÄLVSBYN 600 000 elbilar inom tio år är målet för näringen, men i Norrbotten går det trögt.
- Om vi inte för fram våra synpunkter från norr går stödpengarna till laddstationer i Stockholm. Då kan de köra elbil för tre kronor milen medan vi sitter fast med diesel och bensin, säger Robert Granström, konsult, testmetodik för elbilar.
Utanför kommunhuset i Älvsbyn står en bil från Göteborgs kommun.
Att det är en elbil syns inte från utsidan.
- Är den igång?
Så tyst är faktiskt en elbil att det inte hörs när motorn startats.
Ingen överskottsvärme
Robert Granström har lånat bilen för att kunna utveckla testmetodik för test av elbilar. Hans fokus ligger på hur elbilen ska kunna fungera i Norrbottens klimat. Det är till exempel, kallstart, hur elbilen påverkar elnätet, hur den klarar värme och defroster på vintern och om regenereringen fungerar vid ishalka. Regenerering är elbilens möjlighet att använda rörelseenergin vid inbromsning som kraftkälla.
- En personbil är ju alltid varm på vintern och vi vill ju inte sitta i skoteroverall i bilen. Men en elbil har ingen överskottsvärme att värma kupén med. Värmen är en nyckelfråga för oss här uppe, säger Granström.
Intresset är mycket stort för elbilen och enligt Granström talas det om att införa nationella krav och att stimulera upphandlingar till offentlig sektor.
Men det är i södra Sverige. I norr hörs däremot inte mycket.
- Om vi inte för fram våra synpunkter riskerar de stimulansmedel som kommer, hamna på infrastruktur, det vill säga laddstationer. Det är en ickefråga för oss som har motorvärmarstolpar överallt. Då kommer de i tätbebyggda områden kunna köra bil för tre kronor milen och vi får fortsätta med diesel och bensin till en mycket högre kostnad.
Hot mot små bensinmackar
Biltestföretaget Arctic falls i Älvsbyn har varje år ett 20-tal företag i däck och bilbranschen i anläggningarna i Älvsby kommun. De samarbetar med Granström i fråga om testmetodik för elbilar.
Företaget vill utveckla sin verksamhet från att bara tillhandahålla testområden till att också innefatta testverksamheten.
Inbjudna till Bill Nilsson (S) kommunalråd, var också några (S)-politiker från riksdagen. Nilsson ville tala med dem om kommunens möjligheter och behov av infrastruktur.
Fredrik Lundh (S), tycker att det behövs några kommuner som går i täten och upphandla elbilar.
- Men vi kan inte glömma att vi är en fjärdedel av landet och elbilar i "cityvariant" kommer inte vara det ultimata här. I ett politiskt perspektiv måste vi också ta hänsyn till att alternativa drivmedel är ett hot mot små bensinmackar runt om i länet, säger Fredrik Lundh (S).
 

Läsarkommentarer:

Framtidens bil går på el

  • NSD rekommenderar
  • Senaste nytt