Det var i november ifjol som olyckan inträffade efter E10, vid infarten till Lappbergets skidanläggning – en sträcka där hastighetsbegränsningen är 60 kilometer i timmen. Enligt Stig Landström var han på väg söderut med sin personbil och släppte gasen för att köra över en korsande snösträng som bildats där plogbilen svängt över.

– Jag körde 50 kilometer i timmen. Plötsligt small det till. Först trodde jag att det var snökarmen som tog i. Men när jag tittade bakåt såg jag bussen.

Resultatet blev en intryckt bakkaross på vänster sida. Vilket Stig Landström har fått ersättning för av sitt försäkringsbolag. Men det är inte det som upprör honom.

– Olyckan skedde i slutet av en 300 meter lång raksträcka med god sikt. Jag tyckte att det var konstigt och ville att polisen skulle komma och kolla nykterheten. Men när jag ringde 114 14 fick jag beskedet att polisen har öppet vardagar mellan 9-15 och att jag skulle ringa på måndagen. Nu har ärendet lagts ned. Varför har vi en polis om de inte kommer?

Polisens Staffan Staalback, förundersökningsledare i Haparanda, beklagar situationen. Men han ser inte något fel i att förundersökningen lades ned.

– Inget i dokumentationen styrker brott. Båda parter har hörts. De har olika syn på ärendet och jag tror inte att man kan komma längre även om ärendet överprövas.

När det gäller själva knäckfrågan, varför ingen polis kom till platsen, säger Staalback att polisbemanningen i glesbygden ”inte har gått mot det bättre” och att ”det är ett problem”. Men att han inte vet om resursbrist var orsaken i det specifika fallet.

– Det kan lika gärna varit avhängigt det som sades i det första telefonsamtalet. Utan allvarliga personskador och materiella skador kan bedömningen ha blivit att ärendet kunde vänta.

Han framhåller att ingenting styrker att någon av förarna skulle ha varit onyktra.

Ägaren till det inblandade bussbolaget säger att man accepterar försäkringsbolagets bedömning att busschauffören var ansvarig för olyckan. Men att företagets bild är att olyckan inträffade i vänster körfält, att busschauffören i god tid väjt undan dit för snön och att bilföraren sedan hastigt kom över.

– Det är ganska normalt att polisen inte kommer om det inte är en allvarligare olycka. Nio av tio bussar är utrustade med alkolås. Just den här hade inte det, men i det här fallet har vi fullt förtroende för chauffören, säger bussbolagets ägare.