Vid midnatt, natten till torsdag, upphör kraven på trafikbolagen att kontrollera id på tåg-, buss- och färjeresenärerna över Öresund. Regeringen anser inte längre att det behövs för att ha ordning och reda i asylmottagandet.

För många pendlare är beskedet en lättnad. Id-kontrollerna har förlängt restiden mellan Malmö och Köpenhamn och skapat stor irritation.

Vi är så nöjda. Jag har dansat på jobbet, säger Ture Ertmann pendlarrepresentant för gruppen BroenLive.
Artikelbild

Ertmann bor i Malmö och har under fem års tid pendlat till Danmark.

Tron på Öresundsregionen har knäckts lite, men nu får vi se, säger han.

"Bra slippa dubbla kontroller"

Lotta Wara pendlar med Öresundstågen från Hyllie station till jobb i Köpenhamn.

Bra att slippa de dubbla kontrollerna. De tar mycket tid. Att gränskontrollerna samtidigt förstärks är bra, trygghet är viktigt, säger hon innan hon springer vidare till bussen.

Henrik Fritzon (S), regionstyrelsens ordförande i Skåne uppger att id-kontrollanterna försvinner så snart klockan slår midnatt natten till torsdagen.

Sedan kan det bli lite omställningstid för tågen, för tidtabellen är anpassad efter kontrollerna. Men vår ambition är att göra det så fort det bara går, säger han.

Han vill också gärna se att polisens gränskontroller så snart som möjligt förändras så att de utförs när tågen rullar. I dag sker de när tågen står stilla.

Skärpt gränskontroll

Regeringen ser nu ett behov av skärpta gränskontroller för att kompensera för de borttagna id-kontrollerna.

Inrikesminister Anders Ygeman (S) uppger att gränspolisen sedan några veckor höjt nivån och "i princip" kontrollerat alla tågresenärer. Han bedömer att polisen kommer att behålla den nivån.

Patrik Engström, chef för den nationella gränspolisen, tycker att det är svårt att uttala sig om vad förstärkt gränskontroll exakt betyder.

Vi behöver titta på det de kommande dagarna, vad det innebär i resurser och varifrån vi ska ta resurser, säger han.

I dag jobbar cirka 130 personer med gränskontrollen.

Dubblering behövs

För att få till en fullgod eller nära nog hundraprocentig kontroll över de här stora flödena behöver man nog nästan fördubbla det, någonstans mellan 250 och 280 medarbetare. Det kommer att kräva omprioriteringar och resurstillförsel, säger Engström.

EU:s migrationskommissionär Dimitris Avramopoulos påpekar att gränskontroller måste vara proportionerliga i enlighet med de rekommendationer EU-kommissionen presenterade på tisdagen.

EU-kommissionen vill att Sverige, Danmark, Tyskland, Österrike och Norge under sex månader fasar ut de gränskontroller som infördes i samband med flyktingkrisen hösten 2015. Det är en rekommendation som EU:s ministerråd ska fatta beslut om inom kort.

Fler gränsåtgärder

Inrikesminister Ygeman tror att EU har förståelse för Sveriges situation. Dessutom planerar regeringen andra gränsåtgärder som ligger mer i linje med rekommendationerna.

Bland dem finns en automatisk kameraövervakning med nummerplåts- och fordonstypsavkänning på Öresundsbron och ökad kapacitet för fordonsröntgen hos polis och tull.

Regeringen vill också införa regler för "gränsnära" kontroll i zonen precis innanför gränsen, likt man gör i Nederländerna.

Ygeman tror att de åtgärderna även kan vara effektiva mot vapen- och människosmuggling.