Eldsjälarna bakom Gästis nytändning

Besöksnäring Glädjen var stor i Jokkmokk över nyheten om att anrika Hotell Gästis fått nya ägare. ”Vi fick van­sinnigt många ryggdunkningar och hurrarop”, berättar Katrin Bagge.

Hotell Gästis byggdes 1928 och har i tre generationer drivits av familjen Åkerlund. För omkring tio år sedan började dåvarande ägaren Kenneth Åkerlund söka någon som ville ta över familjeföretaget så att han och hustrun kunde gå i pension.

Turerna blev många och det fanns långt gångna planer på att hyra ut hotellet som asylboende. Men i början av sommaren 2015 blev det klart att Jokkmokksprofilerna Katrin Bagge och Annelie Päiviö tar över.

– Jag och Annelie har jobbat mycket tillsammans, bland annat med besöksnäringsfrågor. Det är ingen långvarig bekantskap, vi har haft en affärsmässig relation. En kväll ringde Annelie till mig och sa ”Ska vi försöka köpa Gästis?” Egentligen är det kanske några år för sent, jag är 60 år och borde väl tänka på avveckling och pension, men jag sa ja.

– Ibland faller saker bara på plats. Besöksnäringen är jätteviktig och verkligen på frammarsch i Jokkmokk. Målet är att fördubbla omsättningen till 2020 och om ett hotell försvinner är det svårt att lyckas med det. Det känns på något vis rätt i tiden.

Och reaktionerna bland Jokkmokksborna lät inte vänta på sig:

– Folk är uppriktigt glada. Vi är lite förvånade över att reaktionerna blev så starka, att det har påverkat så mycket. Alla tycker att det ska bli så roligt, i alla åldrar. Det känns jättekul.

De har stora planer för hotellet, som nu bytt namn och heter Hotel Akerlund. Senast första mars ska renoveringen påbörjas och alla rum ska få höjd standard. Badrum, ytskikt och möbler byts ut. Trappan byggs om så att restaurangen kopplas ihop med hotellet. Några rum försvinner, några stora enkelrum blir dubbelrum, verandan får nya fönster och blir en lounge. Den 15 juni ska det vara klart för besiktning.

– Restaurangen är öppen hela tiden, men hotelldelen stängs under ombyggnaden. Etapp två och tre finns färdigritade och innefattar bland annat övervåningen och fler rum ovanpå restaurangen.

Planer finns också på att ha restaurangen öppen på kvällstid. En del arrangemang som after work och fester har hållits under vintern.

I planerna ingår också den kulturmärkta Bio Norden med plats för 190 sittande gäster.

– Där tänker vi ha konferenser. I vinter har vi visat storbildshockey med möjlighet att gå ner till restaurangen och äta efteråt.

Varför bytte hotellet namn till Akerlund?

– Vi köpte inte företaget, utan huset och inventarierna samt grannhuset Bio Norden. Det kändes viktigt för oss att förvalta arvet efter familjen Åkerlund, och därför valde vi det namnet. Det kommer säkert att heta Gästis i folkmun i evigheter, och det får det gärna göra, men vi säger Akerlund. Vår affärsidé bygger på familjens långa historia.

Hur?

– Bland annat vad gäller maten. Det finns inte så många restauranger som serverar lunch vid bordet på linnedukar. Huset är en fantastisk byggnad som är viktig att förvalta. Och hur vi bemöter gästen är viktigt, vi pratar mycket om värdskap och känslan vi vill förmedla med vårt hotell. Det är inget dussin­hotell, ingen kommer att glömma bort att de har varit här. Det blir en härlig, bestående känsla.

Vad har du själv för minnen från Gästis?

– Jag var här med mina föräldrar och åt julbord som barn. Då hade de en fantastisk Lucia som brukade stå i fönstret mot gatan eller på buffébordet som jag tyckte var så fantastiskt vacker. När jag berättade det för Kenneth fick jag veta att den finns kvar. Så nu har vi faktiskt fått i gång luciakronan och gett henne en ny klänning. Håret hänger lite på trekvart, huvudet har gått sönder, men den har varit med hela december nu när vi har haft julfester och julbord. Det känns härligt! Den ska vi vårda.

Till marknaden blir det mat och underhållning i restaurangen. På torsdagen bjuds det på irländsk musik, fredag och lördag kommer De Söder Visa som tolkar Cornelis. Speciella marknads­menyer har tagits fram med olika trerättersmiddagar varje kväll.

– Det största problemet med marknaden är logi. Vi har fullbokat här sedan länge och tar inte emot bokningar för nästa år förrän första september. Förra året tog det bara någon timme så var det fullt. Jag tror att alla hotell i hela Norrbotten känner av marknaden, där vi har 35 000–40 000 besökare. Vi har bara 3 100 invånare och i hela kommunen drygt 5 000, så det blir en mångdubblad befolkning de här dagarna.

Katrin Bagge är nu hotellchef på heltid medan Annelie Päiviö har kvar sitt arbete på Samebyarnas kansli.

– Det känns jättebra. Det har varit galet mycket jobb, annorlunda men kul. Och när saker är kul blir man bra på det.

– Jag tror att det här ger ringar på vattnet. Folk ser att vi vågar satsa pengar och energi på jobbet och att vi tror på vårt samhälle. Här ska det vara bra att leva och bo. Jag tror att den känslan smittar av sig.

 
 
  • MEST LÄSTA
  • Andra har läst

Nyheter från Jokkmokk

FISKE