NSD berättade i mars att arrangörerna för Nordenskiöldsloppet skulle träffa flera stora sponsorer. Nu är det i hamn.
Företaget Red Bull går in, och det ger också loppet det nya namnet Red Bull Nordenskiöldsloppet.
En sportchef har värvats också. Det blir Daniel Tynell, trefaldig Vasaloppsvinnare. Och hans uppgift blir att säkerställa tävlingens kvalité.
– Jag ser verkligen fram emot att få vara delaktig. Oerhört mäktigt! Det är något mer än ett långlopp, det är ett ultralopp! Vi vet idag vilka som är bra på fem, sju och nio mil. Men vem är bra på 22 mil? Det här är något helt annat, säger Daniel Tynell, i ett pressmeddelande.
År 1884 anordnade polarfararen Adolf Erik Nordenskiöld den 220 kilometer långa längdskidloppet för att visa på expeditionsmedlemmars förmåga. Nu kommer det tillbaka i något modernare tappning.
– Det är något mer än ett långlopp, det är ett ultralopp! Vi vet idag vilka som är bra på fem, sju och nio mil. Men vem är bra på 22 mil? Det här är något helt annat, säger Daniel Tynell.
Loppet går mellan Purkijaur till Kvikkjokk och tillbaka igen.
– Loppet har en så unik och spektakulär historia. Det var en fantastisk idrottsprestation de gjorde 1884 och vi som bor i regionen ser fram emot att bygga vidare på det som Nordenskiöld startade, säger Wolfgang Mehl, en av arrangörerna.
En av de föranmälda är Luleåbon Nina Lintzén.
– Det ska bli oerhört intressant. På Vasaloppet är det i princip full fart i 4-5 timmar. Men här måste man planera sitt eget race och jag vet inte riktigt vad jag ger mig in på. Samtidigt brukar det gå bättre för mig ju längre loppet är, säger säger hon.
Tävlingen avgörs i klassisk stil i spårad terräng. Arrangörerna hoppas på 500 startande.