Det är ingen uppgörelse med den småländske multimiljardären, inget rotande i hans högerextrema ungdomsår eller hans skatteplanerande. Nej, det är en snäll skildring, eller som finska tv-företaget YLE uttrycker det i sin recension när Malmö stadsteater gästspelade med sin uppsättning i Finland:

”Den förhåller sig respektfyllt till sitt objekt, men utan att någonsin falla för blint hyllande. Den retar och bråkar och skrattar, en satir som samtidigt hyllar och driver med kapitalismen och den strikta arbetsmoralen och den svenska folksjälen.”

Det är mycket musik, svensk folkmusik ackompanjerad av tramporgel och fiol, men sångspelsdramat är inte svenskt. Pjäsen hade sin urpremiär i Hamburg 2009, då kompositören och regissören Erik Gideon är tysk. Texten har dock en svensk skrivit, Klas Abrahamsson. Den tyska titeln blev ”Das Wunder von Schweden, eine musikalische Möbelsaga”.

Erik Gideon följde med när det året efter var Sverigepremiär på Malmö stadsteater. Det blev succé där också, så två år senare sattes den upp igen, men med delvis ny ensemble. Den sändes av Sveriges Television samma år. Därefter har pjäsen satts upp på bland annat Länsteatern i Örebro och Borås stadsteater.

Innan den svenska premiären upprördes Ingvar Kamprads levnadstecknare Bertil Tore-kull över att rollfiguren Ingvar skulle korsfästas på Malmö stadsteaters scen. Korsfästningen genomfördes, på en midsommarstång, men utan blodspillan och likt Jesus återuppstod Ingvar.

Sångspelsdramat om Ingvar är en av höstens pjäser som i kväll presenteras i något som kallas sommarmingel och som allmänheten bjudits in till. En annan av höstens pjäser är ”Den stora elden” och där gör teatern gemensam sak med Teaterhögskolan. Den pjäsen har samme tyske upphovsman som ”Gyllene draken”, som Teaterhögskolan valde som vårens examenspjäs: Roland Schimmelpfennig.

Musikföreställningen ”Alla är sämst”, av och med Mattias Alkberg, har premiär och spelas på Norrbottensteatern i oktober innan den ska ut på turné i landet.

”Den stora elden” är en allvarligare pjäs. Den handlar om två byar, placerade sida vid sida i en dalgång. Byborna lever i välmåga och grannsämja, men så drabbas den ena byn av flera olyckor och vänner blir fiender. Avgående teaterchefen Alexander Öbergs pjäsval för hösten betyder också att han med ”Den stora elden” ger Norrbottensteatern en Skandinavienpremiär.