Gick du på vårt aprilskämt?

Körkort för att få vistas i fjällen? För tio år sedan viftades förslaget bort som otänkbart, men nu ska det bli verklighet. Norrbotten blir det första länet ut att testa det nya licenssystemet.

Kiruna fjällsäkerhetskommitté välkomnar nyheten.

Artikelbild

STORA FÖRÄNDRINGAR. Från och med i höst måste norrbottningarna skaffa licens för att få vistas i fjällen. ”Det behövs drastiska åtgärder”, säger Anders Morell, Kiruna fjällsäkerhetskommitté.

– Det behövs drastiska åtgärder för att komma tillrätta med de bristande fjällkunskaperna. Vi gör det vi kan för att informera människor om att välja rätt utrustning, anpassa fjällturen efter vädret och så vidare, men tyvärr hjälper det inte alltid, säger Anders Morell, Kiruna fjällsäkerhetskommitté.

Vårt beteende i fjällen har förändrats. Tidigare var vi ofta och mycket ute i fjällterrängen, i dag går vi en kurs och sticker sedan i princip upp på Kebnekaise. Det har gått så långt att polisen måste gå ut och avråda fjällturister från att ringa 112 på grund av att en slalombacke är för brant, man har hemlängtan, är trött eller fått skavsår.

Fjäll-licensen får stora konsekvenser för norrbottningar som är vana att obehindrad kunna vistas ute i skog och mark.

– Men att undanta medborgare i fjäll-länen från licensen kommer inte på fråga på grund av EU-regler, säger Anders Morell.

Artikelbild

KLARAR DU DET? Så här kan det tuffa provet för licensen se ut. Där testas det om du kan skillnaden mellan en ripa och en mås, din förmåga att läsa av väderleksrapporter, uthärda trötthetskänslor och hur du hanterar att vara utan en mobiltelefon en längre tid.

De nya reglerna innebär att den som vill vistas i fjällen, oavsett årstid, måste göra ett prov liknande jägarexamen eller förarbevis för skoter, med frågor kring fjällen och dess fauna.

Artikelbild

| STORA FÖRÄNDRINGAR. Från och med höst kommer norrbottningarna vara tvungna att skaffa licens för att få vistas i fjällen.

– Det är ett steg i rätt riktning även om det säkert kommer att kännas konstigt för oss som bor här uppe i början. Men jag är övertygad om att det minskar antalet olyckor och sparar skattepengar som i dag läggs på att skjutsa ner folk med skavsår från fjällen, säger Anders Morell.

I utbildningen får fjällturisten också lära sig att lägga upp en rutt som är anpassad efter sin egen förmåga.

Artikelbild

| OMFAMNAR LICENSEN. "Det behövs drastiska åtgärder", säger Anders Morell, Kiruna fjällsäkerhetskommitté.

– I fjällen finns inga tunnelbanor som man kan hoppa på. Det är ens eget ansvar när man ger sig ut. I Norrbotten har vi många eftersök av bärplockare som gått vilse varför licensen kommer gälla även all skogsterräng längre bort än tre kilometer från väg, säger Anders Morell.

Beslutet om en fjäll-licens tas redan 1 maj och träder i kraft vid årsskiftet. I Norrbotten, som är testlän, börjar det gälla redan i augusti. Så om du har tänkt fjällvandra på sensommaren eller hösten är det bara att börja plugga.

– Vi kommer att anlita bildningsförbund, folkhögskolor och friluftsorganisationer att genomföra utbildningen och utfärda licensen. Då vi kan förvänta oss ett stort intresse rekommenderar vi att anmäla sig så fort som möjligt för att inte stå utan licens i höst, säger Morell.

Provet kommer att kosta 1 500 kronor att genomföra. Har du dokumenterad fjällerfarenhet slipper du genomföra det praktiska provet som innebär två överlevnadsdygn ute i fjällterräng.

Enligt Anders Morell går processen att driva igenom förslaget, som är den största fjällreformen på många år, i en rasande fart.

– Det verkar helt klart vara en prioriterad fråga från myndigheterna. De vill få ordning i fjällen.