Så här skrev NSD i förmiddags:
Enligt bolagets informationschef Anders Lindberg kommer röken kommer från KK3 (kulsinterverk 3) och beror på att verket stannat under en kortare tid för reparation.
– Vid såna korta stopp måste väldigt mycket värme vädras ut genom en skorsten. Kombinationen värme och kyla gör att röken blir tjock, skriver Lindberg i ett mejl.
Senare under dagen fick NSD infromation om att detta inte stämde och kontaktade Anders Lindberg igen. Han bekräftade att röken inte kom från KK3 utan från panncentralen. Han hade själv fått felaktig information.
I ett nytt mejl skriver han:
– En tryckreduceringsventil hade gått sönder vilket påverkade förbränningen i panncentralen då diesel sprutades in i sådan omfattning att det inte hann brinna upp. Detta föranledde mycket svart rök från skorstenen. Anläggningen stängdes ner omedelbart då det upptäcktes och vi jobbar nu med att åtgärda felet.
Enligt Anders Lindberg är felet ovanligt. Panncentralen är fjärrövervakad och endast bemannad vid ronderingar. Driftsstörningen medförde därför ingen fara för personal, uppger Anders Lindberg.