Vårsolen skiner in genom fönstren och ljuset faller på symaskinerna på rad vid Porsi texsafe i Vuollerim. Mitt i lokalen står Black beauty, en stor svart plasthäst. Anledningen är textilfabrikens nästa stora produkt, ett säkerhetsbälte för hästar.

Produkten ska börja tillverkas i år och kommer ge många arbetstillfällen till bygden.

Men vi tar det från början.

Artikelbild

| Kristina Lindfors, har företaget Arvak nord och förde upp arabhästar.

Kristina Lindfors har företaget Arvak nord och föder upp arabhästar i Sunderbyn i Luleå. Som uppfödare reser hon ibland med sina hästar. Vid en resa som var extra lång med den enormt värdefulla hingsten Primo var det maken Nils-Olov Lindfors som skulle köra. Han var ovan chaufför av hästtransport och fick tydliga instruktioner av hustrun Kristina:

- Rör inte på bromspedalen! Gör svängarna väldigt försiktigt!

Inte ens om någon klev ut framför bilen fick han bromsa. En inbromsning kan vara katastrofal för en häst i hästtransport.

När olyckan är framme
Resan på hundratalet mil gick sedan åt att förtydliga och utveckla iden som Kristina Lindfors haft en tid, nämligen en säkerhetssele för hästar i hästtransport. Hon berättar att det händer många olyckor när hästar ska transporteras.

Artikelbild

| Den kända Posimössan är en av Porsi texsafes produkter. Här visas den av Hampus Boman.

Nils-Olov Lindfors konstaterade också att det inte heller finns säkerhetsregler för hästtransporter.

- Ska man transportera en tom låda måste den förankras ordentligt annars riskerar man böter. Djur kan man transportera bara man fäster grimman.

Artikelbild

| Nils-Olov och Kristina Lindfors med Arvakbältet i Porsi texsafes lokaler i Vuollerim.

Hästselens utveckling fortsatte och det gjordes cad-ritningar

Det här var 1997. Pärmen med hästselehandlingarna åkte in i hyllan och åren gick.

Artikelbild

| Arvakbältet dras över huvudet på hästen. Black beauty har inga problem med det. Kristina Lindfors, en av innovatörerna.

Så en dag sju år senare kom en bekant och pratade om hemska olyckor i hästtransporter och Nils-Olov Lindfors rotade fram pärmen igen.

Så rullade allt igång. Selen uppmärksammades och patentansökningar lämnades in.

Artikelbild

| Kristin Amundsson, vd, och Karina Lindh, sömmerska, Porsi texsafe i Vuollerim, skär till liggunderlag. Nu förväntas de få fler arbetskamrater när Arvakbältet ska börja produceras.

- Vi hade en konsult att undersöka om det fanns någon liknade patent någonstans i världen. Det fanns det inte förvånande nog.

En succé som gav mersmak
2004 blev Arvak inbjudna till Noliamässan, men det fanns ingen prototyp.

Artikelbild

| Arvakbältets skothake gör det enkelt och snabbt att sätta fast och ta lös hästen i hästtransporten.

- Jag åkte till Granngården och till deras plasthäst, med mig hade jag ett lakan som jag nålade till en sele. Sedan fick vi en prototyp uppsydd, berättar Kristina Lindfors.

Nolia blev en succé och intresset stort.

Artikelbild

| Arvakbältet är utprovat och det har klarat dragproven.

- En travkusk hörde av sig och sade att selen också skulle ha fördelen att hästen kunde ta stöd i den och vila sig under resan. Det hade vi inte tänkt på, säger Nils-Olov Lindfors.

Exportrådet hörde av sig och ville att Arvaksbältet skulle vara med och representera Sverige på den stora hästmässan i Tyskland.

Artikelbild

| Karina Lindh vid symaskinen vid Porsi texsafe i Vuollerim. Här ska det i framtiden bli fullt upp när Arvakbältet ska börja produceras.

- De skickade en blankett där man skulle fylla i hur mycket kapital bolaget hade och vilka exportmöjligheter vi såg. Jag skrev att bolaget var nybildat och att exportmöjligheterna var obegränsade. Det räckte tydligen för vi välkomnades att vara med.

Under den här tiden hade man en hemsida och en e-postadress. Men efter mässan i Tyskland kraschade servern och alla mejlen försvann.

Artikelbild

| Kristina Lindfors visar hur Arvakbältet sak fästas i hästtransporten. Fästet är utformat så att det enkelt ska går att ta lös hästen.

När mejlen flera år senare räddades hittades ett meddelande från chefen för en av Tysklands största hästtransporttillverkare (30 000 transorter per år). Han ville introducera selen i Tyskland.

Nu får han kanske chansen. I maj ska tre av de stora hästtransporttillverkarna i Tyskland besökas och om det går bra ska säkerhetsbältet för hästar introduceras där. Tyskland har nyligen fått en lag om krav på säkerhetsbälte på hundar i bil.

- Lyckas vi i Tyskland kommer det att rulla på. Tyskarna är noga med säkerheten och landet liknar Sverige på många sätt. Bland annat kommer det faktum att bältet tillverkas i Sverige vara en fördel.

För det är bestämt att Arvakbältet ska tillverkas i Norrbotten av Porsi texsafe i Vuollerim. Ett företag som ägs av Arvak, det vill säga, Nils-Olov och Kristina Lindfors och Kristin Amundsson, vd, Porsi texsafe.

- Det är ju en säkerhetsprodukt vi har och det får aldrig bli fel. Vi kommer inte sälja säkerhetsselen till allmänheten utan bara till tranporttillverkare. Vi ansvarar för selen och tillverkaren av transporten för infästningarna.

Patentet sprider sig över världen
För några veckor sedan blev det klart att man får patentet i USA. Redan tidigare har man klart i alla de länder man anser vara viktiga i Europa.

Som mest sysselsatte textilindustrin ungefär 60 anställda i Vuollerim i företagen Porsi syprodukter och Liko textil.

Vid Porsi texsafe jobbar två personer, Kristin Amundsson, delägare och vd, och Karina Lindh, sömmerska och alltiallo. Men under året räknar man med att anställa igen.

- Hur många det blir vet vi inte, men det kan bli större än vi kan föreställa oss. För oss är det ett självändamål att selen tillverkas i Norrbotten, säger Nils-Olov Lindfors.