Barnkalas har tidigare handlat om saft och fikabröd i hemmet, men de senaste åren är trenden att allt fler föräldrar vänder sig till en arrangör.

Och i takt med att efterfrågan växer så ökar utbudet.

Sparar tid

Artikelbild

| O´Learys i Luleå har oftast flera kalas per vecka. Här får barnen bowla, fika och äta.

På Teknikens hus i Luleå erbjuds kalas med raketuppskjutning. Det finns flera leklandsalternativ, och i många av Norrbottens kommuner kan barnen gå på badkalas i simhallar.

– Jag tror att man vill spara tid och göra det enkelt. Alla har så mycket kring sig, säger Kent Långström, grundare av godisbutiken Candy World i Haparanda.

Slipper städa

Den butiken har ett lekland med kalasrum, där barnen kan fira den som fyller år.

Artikelbild

| Teknikens hus i Luleå. Här finns barnkalas med raketuppskjutning.

– Det är enkelt för föräldrarna. Man slipper städa och köpa partygrejer till hemmet, säger Kent Långström.

Även kommunerna slår sig in i kalasbranschen. Gammelstads badhus i Luleå startade med badkalas i vintras – och det har varit en succé.

Artikelbild

– Vi har haft alla helger inbokade sedan vi startade, säger Sara Lodnert, som jobbar på badhuset.

Stort intresse

Artikelbild

| Olearys sportbar i Luleå

Samma sak på Hertsö badhus:

– Det har varit stort intresse. Det är inte alla som har ringt som har fått möjlighet att komma, säger Gunnel Henriksson, receptionist.

Priserna för kalasen varierar. Simhallarna i Luleå tar mellan 70 och 100 kronor per barn, medan Leos lekland tar mellan 140 och 170 kronor. Leos lekland, som anordnar mellan 15 och 20 kalas per vecka, har utökat verksamheten med fler kalasrum, vilket vittnar om intresset.

Drar kunder

Även sportkrogen O´Learys i Luleå har hittat ett barnkoncept som drar kunder. Kalasbowling, som kostar mellan 75 och 159 kronor, beroende på vad barnen ska äta.

– Det strömmar in förfrågningar om kalas varje vecka, säger Lars Hedquist, delägare i O´Learys.

"Väldig uppgång"

Han drev tidigare Bowlingkompaniet på Tuna, och startade med barnkalas där.

– Under de tolv år jag hållit på har jag märkt en väldig uppgång på barnkalas. Det är enormt, säger Lars Hedquist och fortsätter:

– Det är väl den tidsandan vi lever i. Det är mycket kommunikation och högt tempo. Det finns inga husmödrar som sköter kalasen längre.