Mycket händer i den digitala världen. Det gäller att hänga med.

Det var tidskriften Internetworld som rapporterar om den digitala utvecklingen, ofta i kombination med marknadsföring, som arrangerade Webbdagen i Kulturens hus.

Webbdagarna är ett stort projekt som pågått sedan 2005. Till en början arrangerades de i Stockholm, Malmö och Göteborg. På senare år har även Luleå och Växjö anslutits till turnéplanen.

Artikelbild

| John Sundström från tisdkriften Internetworld berättade att deltagarna på konferensen kom från alla håll i Norrbotten, även från Västerbotten.

Digitala kanaler

Nu när Webbdagen genomfördes för tredje gången i Luleå var det en rad föreläsare som medverkade. Mycket handlade om kommunikation och marknadsföring i de digitala kanalerna.

Bland de lokala föreläsarna märktes PR- byrån Vinter och representanter från Max hamburgerrestauranger. I övrigt var det en hel del marknadsförare från olika företag och någon forskare som talade.

– Vi tycker det är positivt med alla möten som sker på de här dagarna. Det finns många som sitter ensamma på till exempel kommunerna och jobbar med sajter. För dem är det viktigt att träffa andra och att få inspiration, säger Magnus Höij, chefredaktör på Internetworld.

Det viktiga är att skåda in i framtiden och förutse kundernas vanor. Att vi ser företag på Facebook, mikrobloggen Twitter, appar till telefonen eller i andra sociala medier är ingen slump, utan en del av en medveten marknadsstrategi.

Mobilsajter växer

En viktig ingrediens är mobilsajter som växer snabbt.

Johnny Bröms, it- chef på Max hamburgerrestauranger som jobbar både i Luleå och Stockholm, talade i sin tur om utvecklingen av mobila tjänster.

– Vi tittar fem år framåt i tiden och satsar på att utveckla mobila lösningar som mobil betalning, beställning och utkörning, berättar han.

Det är ett led i att nå nya målgrupper.

Genom att använda funktioner i mobiltelefonerna som kartor och positionering av var användaren befinner sig ska den närmaste restaurangen komma upp på sajten.

Enbart internet

Han pratade också om hur han och företaget ser på utveckling av den digitala marknadsföringen och tjänsterna.

– Det ska signalera smak, kvalité och ansvar.

Johnny Bröms menar att det viktiga är innehållet styr utseendet.

Tidskriften Internetworld, som stod bakom konferensen, tar konsekvensen av att ligga i framkant när det gäller internet och lägger helt ner sin papperstidning till hösten för att enbart ges ut på nätet.