Allt började med ett TV-program: "Eat, Fast & Live longer" (Ät, fasta och lev längre) som sändes i SVT i mars i år.

Innan dess hade i princip ingen hört talas om 5:2. Nu säljs kokböcker på löpande band. En nätbokhandel redovisade att deras fem just nu mest sålda böcker handlar om 5:2-recept.

I korthet går dieten ut på att äta som vanligt fem dagar och väldigt lite två dagar. Resultatet ska bli att man dels går ner i vikt, men även får hälsovinster.

Artikelbild

Petter Pettersson har själv ett öppet sinne till dieten och tror att den kan vara riktigt bra för många.

– Jag tror att anledningen till succén är att det dels fanns mycket vetenskap bakom när den presenterades, dessutom tror jag att det tilltalar många att den är så enkel. I och med att man kan äta som vanligt fem dagar känner nog de flesta att det är något man kan klara av.

Men är den bra?

– Ja, jag tror att mycket i den är bra. Att tvingas vara hungrig ibland är ett mer naturligt tillstånd för människan än att hela tiden äta sig mätt.

Artikelbild

Styrkor i flera dieter

Men Petter Pettersson ser även styrkor i de flesta av de dieter som kommit fram de senaste åren: LCHF, GI, Atkins och Paleo. Gemensamt för dessa är att dra ner eller helt utesluta kolhydrater och istället öka intaget av protein och fett.

Artikelbild

William Banting, gav namnet till bantningen.

– Personligen tror jag att de flesta skulle må bättre av att kraftigt skära ner på bröd och pasta. Dessutom ska vi inte vara så rädda för mättat fett.

Petter berättar att det händer väldigt mycket inom kostforskningen just nu och att han själv för bara tio år sedan hade en helt annan syn på vad man borde äta.

Artikelbild

– Då rekommenderade jag fettsnål mat, det var minimjölk, lightprodukter och en liten droppe olivolja på brödet. Det var mycket kolhydrater och man räknade kalorier.

Vilka kostråd ger du i dag?

Artikelbild

– Det första rådet är att sluta räkna kalorier. Om man gör det och börjar väga maten så blir det alldeles för stort fokus på mat. Jag rekommenderar riktig mat, svensk husmanskost med naturliga fetter: smör och olivolja. Vill man gå ner i vikt rekommenderar jag att man drar ner på kolhydraterna, vill man nå snabb effekt kan man ta bort dem helt under en period.

Bort med socker och bakelser

– Generella råd till män är att äta mer grönsaker och till kvinnor att äta mer proteiner. Speciellt kvinnor har lärt sig att äta små portioner med för lite proteiner, men resultatet blir att man väldigt snabbt blir hungrig igen.

Som personlig tränare och kostrådgivare har han de senaste åren märkt en explosion när det gäller intresse kring träning, kost och hälsa.

– Ja, det har blivit lite jobbigare att gå på fester. Allt fler vill bara prata mat och träning, säger han och ler.

Han är bland annat ansvarig för Luleå Hockeys kosthållning och berättar att även för elitidrottsmän har kosthållningen ändrats. I stället för kilovis med pasta dukas det i dag fram äggröra, tonfiskröra, naturella nötter, frukter och grönsaker på matchdagen.

Finns det något du direkt avråder från att äta?

– Ja, oavsett diet: om man verkligen vill göra en förändring så bör man ta bort det som uppenbart är dåligt. Minska på sockret, läsken, bakverken. Ta hellre en kväll i veckan till att äta precis vad man vill. Det kan till och med vara bra ur viktnedgångssynpunkt, man håller igång förbränningen.