Dousa befinner sig under onsdagen i Luleå gymnasieby för att prata med elever om deras sjunkande förtroende för partipolitiken.

Men han pratar gärna politiskt innehåll med Norrbottens media också. Benjamin Dousa, som i egenskap av Muf-ordförande har en plats i Moderaternas partistyrelse, säger att han bedriver en Norrbottensvänlig politik.

­– Väldigt Norrbottensvänlig. Ta bara flyget som är centralt för Norrbottens infrastruktur, men som regeringen vill begränsa, säger Dousa.

Han är kritisk till att Socialdemokraterna och Miljöpartiet vill införa flygskatt och vägslitageavgift, som även är känd som kilometerskatt. Dousa tycker också att det är viktig att privatpersoner har råd att köra bil.

– Det är stora avstånd i Norrbotten och att då höja bensin- och dieselskatten är skadligt.

Men några särskilt landsbygdsfrämjande subventioner vill Benjamin Dousa inte ha. Han tycker att det kommunala skatteutjämningssystemet gott och väl räcker.

Dousa har också fått uppmärksamhet för att avfärda den parlamentariska landsbygdskommitténs förslag om sänkta studieskulder på landsbygden. Det kallar han socialism.

– Det är fel att ta skattepengar från hårt arbetande människor och ge till andra bara för att de råkar vara födda eller bo på en viss plats. Vad är nästa steg? Att ge pengar till invandrare som bosätter sig i särskilt utsatta områden?

Men många kommuner i Norrbotten har en stor utflyttning. Behövs inte subventionerna?

– Det är bättre med lägre skatt på jobb och bensin och diesel. Men det behövs också en kulturell förflyttning. Människor på landsbygden måste bli öppna för att flytta dit jobben finns. Många vill ställa olika krav på invandrare, men andra måste också göra rätt för sig.

Så om marknaden inte räddar Överkalix och Övertorneå är det bara att flytta därifrån?

– Ja.

Benjamin Dousa tycker också att Moderaterna bör överväga att lämna den parlamentariska landsbygdskommittén.

– Jag tycker att det mesta i kommittén är fel. Fortsätter det så tycker jag att man ska lämna.

Muf-ordföranden resonerar på ett liknande sätt när Norrbotniabanan kommer på tal. Han ser gärna att den byggs – men inte med hjälp av allt för mycket skattemedel.

– Infrastrukturen måste hänga med i tiden och där är tåg en viktig del. Men det är en stor investering och externa parter måste stå för kostnaden.

Din partikamrat Kristoffer Tamsons pratade förra året om Norrbotniabanan som en krigsförklaring mot Stockholm. Håller du med honom?

– Det skulle jag inte säga. Jag tror inte att han har något emot Norrbotniabanan heller, mer att skattepengar ska gå till den.

När Norrbottens media pratar med Dousa har han ännu inte hunnit träffa så många elever.

Han tror inte att det bristande intresset för partipolitik beror på bristande intresse för samhällsfrågor. Snarare att partierna är organiserade på ett föråldrat sätt.

– Unga gillar politik, men det är höga trösklar in i partierna. Här spelar ungdomsförbunden en nyckelroll.