150 butiker i 33 städer har gått med i relativt nybildade nätverket Unika butiker för att tillsammans för att kunna öka sin lönsamhet. Det är ett försök att möta butiksdöden där små butiker kan ha svårt att stå sig i konkurrensen mot de stora kedjorna.

Nätverket som grundades av en butiksägare i Sundsvall har en ambition att växa ännu mer.

– I Luleå har tre butiker anslutit sig. Vi har bara funnits i ett år, vi hoppas och tror att det kommer fler, säger Maria Skalin, Unika butiker.

Gemensam marknadsföring, gemensamma upphandlingar och försäkringar och en gratisapp där alla anslutna butiker i de 33 städerna finns sökbara är några exempel på vad de gör tillsammans.

Syftet är att gynna den lokala handeln och de fristående butikerna.

– Det blir väldigt tråkigt om alla går omkring i likadana byxor. Det behövs ett unikt utbud och en mångfald, säger Maria Skalin.

Medan stora köpcentrum och gallerior drar folk till staden vilket också kan gynna de små butikerna, är områden som Storheden lite mer svårhanterliga, menar Skalin.

– Att pytsa ut alt utanför centrum är inget bra för småbutikerna.

En av de tre anslutna i Luleå är anrika Vi tre som funnits sedan 1967.

– Vi tyckte att konceptet var bra eftersom man satsar på unika butiker som inte är kedjeanslutna. Det är bra för att vi kan förhandla oss till olika saker tillsammans, som försäkringspremier till exempel. När man är en stor grupp så blir man lite starkare, säger Bosse Stenlund, ägare.

Vi tre är med i flera organisationer såsom Visit Luleå, Svensk handel och Luleå köpmannaförening, och nu även Unika butiker.

– Tiderna förändras och Luleå växer. Det märker vi av. Jag tror vi går en spännande framtid till mötes. Det pratas hela tiden om att vi ska ha trevliga och attraktiva centrum i städerna. Samtidigt växer Storheden och många åker ut dit, passar på att göra alla sina köp där. Det kanske är lättare att parkera, och så vidare, säger Stenlund.

Nätverket jobbar för att göra sista lördagen i oktober till Unika butikers egen dag i kalendern.

– Kan kanelbullen ha en egen dag då kan banne mig vi också ha det, säger Maria Skalin.

Är det en butiksdöd som breder ut sig över Sverige?

– Både ja och nej. Det finns också en risk att butiksägarna inte orkar men vi också har märkt av en positivism. Vi ser tydliga trender när det gäller lokalproducerat, till exempel. I USA pratar man inte bara om närproducerat längre, utan härproducerat. Det ska vara gjort på orten. Vi ser en sakta vändning, en motreaktion där folk vill ha expertkunskapen och kunna fråga i butiken, säger Skalin.