Redan i dag är hastigheten för persontåg sänkt från 160 km/h till 90 på grund av de slitna banorna och risken för urspårning. Norrtåg har beslutat att framöver göra en utvärdering av hur detta drabbat deras affär ekonomiskt.

Men den nya hastighetssänkningen som aviserats ska träda i kraft i mars slår alltför hårt mot bolaget, tror Tiderman.

– Blir det 70 km/h är det rätt tuffa villkor. Någonstans når man en nivå av okörbarhet. Det säger sig självt att vi måste ha en konkurrenskraftig produkt.

Norrtåg är en del av förhandlingarna som väntas pågå i ytterligare någon vecka. Därefter fattar Norrtåg beslut i frågan om man ska fortsätta trafikera sträckan.

– Blir det "worst case scenario" så kan det vara tänkbart att sluta köra helt, bekräftar Tiderman för NSD.

– Allt beror på hur dåligt det blir. Trafikverket gör nog vad de kan, men den här världen är väldigt kringgärdad av regler och nu sitter man och försöker leta lösningar. Inom en vecka eller två vet vi mer om spelplanen och då får vi på Norrtåg fundera över konsekvenserna.