2010 släppte det Pajalabaserade sexmannabandet Pajala Truck Co sin debutsingel ”From One Motherfucker To Another”, en låt som direkt togs upp i rotation på P3 och rönte framgångar i både Norge, Finland och USA. Runt hörnet väntade både debutalbum och USA-turné. Men det skulle dröja över sex år innan ”Pajala Pop” såg dagens ljus.

– Det har blivit lite som ett ”Chinese Democracy”-album (Guns N Roses sjätte album som tog över tio år att färdigställa, reds anm). Det har gått så lång tid att man börjat glömma bort alla orsaker till varför skivan inte släpptes tidigare, berättar bandets gitarrist Niklas Grönberg.

Inspelningarna av ”Pajala Pop” pågick mellan 2007 och 2009, men i samband med släppet av första singeln hoppade bandets ena sångerska Paloma Perez av den fart de börjat arbeta upp kom plötsligt av sig. Niklas Grönberg menar att det uteblivna albumsläppet 2010 till stor del också berodde på att bandmedlemmarna överhuvudtaget hade svårt att komma överens om vad de egentligen ville.

Artikelbild

| Niklas Grönberg i dag.

– Vi hade en hel del bråk, vi tyckte inte samma sak om vad vi skulle prioritera. Men i replokalen funkade allt väldigt bra, det enda vi faktiskt var överrens om var hur musiken skulle låta. Vi fortsatte ju spela efter Paloma hoppat av, men vi drog ner på tempot och USA-grejen blev inte av.

2011 började återstoden av bandet samarbeta med Skellefteåbolaget A West Side Fabrication. Under de följande åren släpptes ytterligare fyra singlar från det färdiginspelade och vid det laget redan smått legendariska albumet. Men något albumsläpp blev det aldrig.

– Vi har släppt singlar för att hålla det vi liv, även fast de här åren då vi var väldigt sammansvetsade och jobbade tillsammans är över. Men vi tyckte att låtarna blev så jävla bra och förtjänade att höras, dessutom ger det låtarna mer utrymme än om man släpper ett helt album, menar Niklas Grönberg.

Niklas Grönberg berättar att frågan ”när kommer albumet?” under åren gått från att vara en uppriktig fråga till att mer likna ett skämt. Men så i början av 2016 hände något, och den 31 augusti såg det tolv spår långa "Pajala Pop" äntligen dagens ljus.

– Vi bestämde oss för att nu är det dags. Vi skulle först släppa det i maj, och det är första gången vi faktiskt satt ett datum, men jag har jobbat utomlands hela våren och det blev svårt att rodda ihop allt, så det blev lite senare. Men det är en liten fördröjning jämfört med vad vi är vana vid.

Albumet har hittills fått positiva recensioner, och med facit i hand menar Niklas Grönberg att han i dag inte ångrar att det inte släpptes tidigare.

– Det är nog en process som tagit några år, att inse att tiden då vi var på väg någonstans är över. Det är klart man kan tänka på vad det hade kunnat bli om vi släppt det tidigare, men åtminstone jag känner ingen bitterhet längre. När man tittar tillbaka ser man ju att, nä, vi funkade inte tillsammans. Och det vi var då är borta, men musiken finns kvar.

På fredag har bandet releasefest för albumet hemma i Pajala, där idag bara Jens Grönberg (trummor) och Johan Grönberg (bas) bor kvar. Och även om det tagit tid kan man konstatera att Pajala Truck Co lyckats uppnå det mål de satte upp för snart tio år sedan; bevisa att det går att göra annat än dragspelsmusik fast man kommer från Pajala. I dag är två år sedan bandets senaste officiella spelning, och Niklas Grönberg är lite kryptisk på frågan om Pajala Truck Co fortfarande egentligen existerar.

– Pajala Truck Co som någon typ av kreativ verkstad kommer alltid finnas kvar, men det som var själva bandet och det som var vår drivkraft, det är borta. Men lördag, söndag efter releasefesten ska vi ha lite rephelg och testa nya idéer. Det är väl där vi befinner oss just nu.

Så när kommer nästa platta?

– Det blir när jag fyller 40 (skratt). Nä men det kommer inte ta åtta år i alla fall.