Han har just tagit mark efter att instruktören Peter Backman bogserat honom upp i luften med en fyrhjuling för ett så kallat backglid. Det är en varm sommarkväll och öronen fylls av motorsurr från andra entusiastiska flygare. Eleverna har gjort sina första flyg på den tredje dagen av kursen. Dock utan motor på ryggen.

- Vi började i måndags med teori, sedan har de fått kämpa hårt för att lära sig balansera skärmen på backen, berättar Peter Backman, instruktör och ordförande i Bodens paramotorklubb.

Efter veckans kurs kommer Emil Modig och en till elev ha certifikat för skärmflygning utan motor. För att få en motorlicens krävs det en fortsättningskurs i augusti, som åtminstone Emil Modig är fast besluten om att gå. Planen är nämligen att i framtiden kunna kombinera sitt intresse för paramotor med arbetet som skogvaktare åt Statens fastighetsverk.

Artikelbild

| Emil Modig, Gällivare, förbereder sig för en backglidningstur. Med hjälp av fyrhjuling bogseras han upp i luften för att flyga i ett par minuter på cirka 30 meters höjd.FOTO: Simon Eliasson

- Min tanke är att kunna göra flyginventeringar av skog och mark med hjälp av paramotor. I dagsläget gör vi det med helikopter, vilket är väldigt dyrt. Kanske skulle man kunna förena nytta med nöje, berättar Emil Modig.

Friheten lockar
Vad är det då som gör att någon är villig att flyga på höga höjder med bara en skärm ovanför huvudet och en propeller på ryggen?

Peter Backman menar att det är friheten och enkelheten som lockar.

- Det blir inte mycket friare än så här flygmässigt. Grejerna är lätta, förhållandevis billiga och går att få in i bilens baklucka, säger Peter Backman. Han drar paralleller till snöskoter och utvecklingen på den fronten.

Artikelbild

| Sekunder efter bilden tas svävar Emil Modig i luften.FOTO: Simon Eliasson

- På 60-talet var det inte många som hade snöskoter. Det sågs som något lite onödigt och dyrt. Nu har var och varannan skoter. Jag gissar att vi kommer se samma utveckling med paramotorflygning.

Solen ska snart gå ner över Boden och det är dags för NSD att lämna flygfältet. Men Emil Modig och de andra kämpar vidare.

Artikelbild

| Det blir svettigt med all utrustning i den varma kvällssolen.

- Vi kör så länge vi orkar och så länge det är fint. Det kan knappast bli bättre än såhär, säger Emil Modig.