I drygt två månader åker Postnord på en turné, som började förra måndagen i Borlänge. Detta för att kunder, som har frågor och undringar, ska få ett personligt bemötande av kundservice.

– Vi lyssnar på det svenska folket direkt på plats, säger Emma Riblom, kommunikationschef för Postnord Sverige.

Under turnén sker det en massa aktiviteter. Bland annat rekryterar man sommar- och extrajobbare, träffar media och kommunalpolitiker samt att man besöker de lokala arbetsplatserna.

– Vi har haft ungefär 1 800 samtal med kunderna, säger Riblom.

Det har blivit både ris och ros under turnén, som nu varit i fyra städer av 21 planerade.

– Många har givit oss positiv respons, men vi har även fått kritik och funderingar om de stora frågorna, som brevutdelningen och Kinapaketen.

Det har varit många diskussioner om Kinapaketen, på grund av den nyinförda tullavgiften som fick mycket kritik för det förhindrar köp av billigare varor från utlandet.

Turnén kommer dock inte längre upp än Umeå geografiskt, men det finns en anledning bakom detta.

– Vi har fått färre klagomål norrifrån, majoriteten av dem kommer från södra Sverige, säger Riblom

Besvikelsen är stor hos Riblom som själv kommer från Kiruna. Men hon fortsätter med att Postnord jobbar med att träffa människor varje dag, trots att Norrbotten lyser med sin frånvaro i turnéprogrammet.

– Vi är ett av de få företagen i Sverige som har personlig kontakt med våra kunder, säger Riblom.

Riblom hänvisar norrbottningarna att kontakta kundservice via de vanliga kanalerna vid funderingar.