Det här är Vattenfalls första steg i en satsning som enligt elbolaget ska korta felsökningstiden avsevärt vid strömavbrott i det lokala elnätet. Elkunderna som berörs bor i Kiruna, Arjeplog, Kalix, Pajala, Jokkmokk, Gällivare, Arvidsjaur, Överkalix, Älvsbyn och Haparanda. De kommer att få nya datoriserade elmätare, utan extra kostnad.

– Nej, det här är inget som påverkar elpriset direkt, säger Lars Edström, driftchef på Vattenfall eldistribution.

Nya teknikstationer kommer också att placeras ut på centrala platser i elnätet.

Förenklat ska den nya tekniken göra övervakningen av elnätet bättre då de kan hålla koll på varenda hushåll, även de som bor längst ut i elnätet eller till och med enskilda lägenheter. Målet är att alla elkunder ska kopplas till det nya systemet till år 2020. Elkunder som drabbats av elavbrott ska också få meddelande om det med sms.

– Vid ett tillfälle tog ett komplicerat fel endast en timme mot tidigare sex timmar att åtgärda. Den nya tekniken hjälper oss att hitta felet direkt istället för att åka ut och felsöka. Kunden får också information om felet från oss och slipper anmäla det själv. Snabbare och enklare för alla inblandade helt enkelt, säger Lars Edström.

Ibland kan det ta dagar att hitta fel i elnätet i Norrbotten. I vintras var det exempelvis stora problem med att hitta ett elfel i Gällivaretrakten, vilket Norrbottens Media rapporterade om då.

– Vi kommer ha möjlighet att hitta området där felet är på ett mycket bättre sätt och mer precist. Många av dem fallen kommer vi ha en mycket snabbare felsökning på, säger Lars Edström.

Har ni bestämt att alla era kunder kommer att få nya elmätare på sikt?

– Vi har bestämt att hela nätet ska få det här men vi kommer använda det här testet till att utveckla teknologin, den är ju helt ny, säger Lars Edström.