Precis som Astrid Lindgrens sagofigur Karlsson på taket har piloten en propeller på ryggen och till det en skärm som håller ekipaget flygande.
För drygt ett halvår sedan lärde Sara Johansson känna Peter Backman som lever för sporten och han kunde relativt lätt övertala henne att prova friflygning och sedan även paramotor.
- Jag är en sådan som testar allt som verkar kul, i alla fall en gång, och jag gillar att prova äventyrliga saker. Att jag lät Peter övertala mig att prova på paramotor är något jag aldrig kommer att ångra, säger Sara Johansson.
Hundratals meter upp
Ett par gånger i veckan träffas medlemmarna i Bodens paramotorklubb och flyger tillsammans. Det är lockande att stå och titta på skärmarna som svävar som fåglar i luften. Att det den här dagen dessutom är strålande sol och klarblå himmel gör flygningen ännu bättre.
- Det är svårt att beskriva känslan när man är där uppe. Men alla som någon gång drömt om att flyga har ju den ultimata chansen genom att flyga paramotor, säger Sara Johansvson.
På sommaren, när det är klart väder, kan piloterna i Boden se ända bort till Haparanda i norr och Skellefteå i söder om de flyger på 2 000 meters höjd. Men vanligtvis håller de sig mellan 200 och 300 meter upp i luften.
- Man får ett helt annat perspektiv där uppifrån.Flera av mina klubbkompisar har sett älgar och annat vilt i skogen. Min dröm är att få se en björn där uppifrån. Det vore häftigt.
Fler piloter för varje år
Peter Backman var ensam paramotorpilot i Boden när han för två år sedan började flyga. Sedan dess har han hunnit ta det svenska rekordet i distansflygning när han förra sommaren flög från Merkenes vid norska gränsen till Piteå utan stopp. Han har dessutom lyckats värva cirka 30 aktiva medlemmar till klubben.
- Här i Norrbotten växer sporten hela tiden och det är jättekul. Men om man tittar på övriga Sverige så minskar antalet aktiva paramotorförare och jag har ingen aning om vad det beror på, för det är en fantastisk sport.
Enda tjejen
Sara Johansson är den enda tjejen i Sverige som utövar sporten och varför det är så har Peter Backman ingen bra förklaring till.
- Jag kan gissa att det har att göra med att vi använder oss av en motor och motorsporter oftast förknippas med män. Men det finns ingen som helst anledning till att tjejer inte ska flyga paramotor.
För att få flyga paramotor krävs det att man har licens som man får genom att gå en utbildning. I Boden genomförs utbildningar löpande under året och en licens kostar cirka 13 000 kronor. Utrustningen, som består av av motor, skärm och sele, kostar cirka 70 000 kronor.
- Det är inte dyrare än att till exempel köra snöskoter, säger Sara Johansson.
Gott omdöme
Att flyga paramotor är så tidskrävande som piloten själv vill. Sara är medveten om att det är en sport som tar mycket tid, men det är bara för att det är så kul .
- Man blir beroende av det. Så fort det är fint väder ute så vill jag upp i luften.
Det viktigaste när man flyger paramotor är att man kan bedöma luften och vindriktningarna rätt. Annars kan det gå riktigt illa.
- Många frågar om paramotor är en farlig sport och det är det absolut inte om man bara har ett gott omdöme, respekt för luften och kan läsa väderförhållandena, säger Sara Johansson.