En rad stora svenska företag finns med på resan den 9–10 oktober, bland dessa tunga representanter inom telekom (Ericsson), försvarsindustrin (Saab) liksom lastbilstillverkarna Volvo och Scania.

De företag som är med passar mycket väl in kategorin storaffärer, jag skulle vilja kalla dem "megadeals", säger Business Swedens handelssekreterare Olof Hällerman och nämner till exempel energiområdet och byggandet av den nya flygplatsen i Mexico City.
Det finns flera svenska tänkbara leverantörer till exempelvis flygplatsen och då handlar det om stora belopp.
Artikelbild

| Över 100 svenska företag har verksamhet eller representation i Mexiko. En stor industri är biltillverkning där det dock finns oro för vad som ska ske med Nafta-avtalet, något som kan påverkas landets ekonomi. Arkivbild.

Han har varit stationerad i Mexiko i drygt 2,5 år för Business Sweden som i sin tur samägs av staten och det svenska näringslivet och sett landets utveckling på nära håll.

Stor potential

Å ena sidan ser många bedömare enormt stor potential i Mexiko. Investmentbanken Goldman Sachs har till exempel förutspått att Mexiko år 2050 kommer att vara världens femte största ekonomi och 30 miljarder dollar i rena infrastrukturinvesteringar ska ske under de närmaste åren.

Å andra sidan finns också utmaningar för de svenska företag som nu vill etablera sig på den mexikanska marknaden. Korruption är ett problem där bland andra landets centralbankchef Agustín Carstens nyligen höjt ett varnande finger för detta.

President Donald Trump har med sin protektioniska politik kallat handelsavtalet Nafta för "Historiens värsta handelsavtal" och även om nya samtal kring avtalet ska ske i mitten av oktober är det få som tror på en lösning innan årets slut.

Merparten av våra kunder kommer hit för den mexikanska eller latinamerikanska marknaden. Då är påverkan av Nafta mindre, sedan är ju så klart den amerikanska och mexikanska ekonomin väldigt sammanflätad som indirekt påverkar de här företagen, säger Olof Hällerman.
Vi vet inte hur det går. En positiv sak är att länder som Chile och Mexiko har blivit mer intresserade av att verkligen få till handelsavtalen med EU. Det såg vi med Japan, säger samtidigt Ann Linde.

Över 100 svenska bolag

Över 100 svenska företag har i nuläget verksamhet eller representation i Mexiko. Business Sweden skriver samtidigt i en rapport som publiceras i samband med resan att "Mexiko är en underutnyttjad marknad och Olof ser stora möjligheter att exporten till landet kan fördubblas från en nivå på sex miljarder svenska kronor 2016.

Vi ser en väldigt stor potential. Från 2014 till 2016 har ökningen varit 32 procent och jag hör från kunder att ett veckobesök här brukar resultera i konkreta affärsmöjligheter, säger Olof Hällerman.