Kulturprofilen och tornedalingen Erling Fredriksson blir ny chef för Tornedals-teatern. Och det är en entusiastisk teaterchef som berättar om sitt nya arbete.

– Det känns väldigt roligt och ärofullt att få leda tornedalingarnas kulturskepp vidare.

Tornedalsteatern står inför en riktig omstart i höst, då flera av de ledande posterna inom teatern ska tillsättas. Såväl teaterledaren Anton Hennix Raukola, projektledaren Regina Veräjä och ”teaterpappan” Bror Astermo har slutat, liksom teaterchefen Carina Henriksson.

Artikelbild

Erling Fredriksson har haft en dialog med sin företrädare om de olika tjänsterna.

– Det är ett väldigt speciellt läge med många som har gått vidare till andra uppdrag och flera nya som ska rekryteras. Jag har haft ganska lång tid på mig att fundera på om jag vill arbeta på Tornedalsteatern i lite olika funktioner, men när chefstjänsten blev ledig bestämde jag mig för att jag absolut ville söka, vilket också innebär att jag vill jobba som det.

Han tror inte att de andra rekryteringarna är klara än, så han vet ännu inte vilka han ska arbeta med.

Erling Fredriksson har som frilans-kulturarbetare varit en mångsysslare som ständigt har haft nya projekt på gång. Han är också medlem i folkmusikgruppen Jord, och dessutom politiskt aktiv, något som han är tveksam till om han kan fortsätta med:

Artikelbild

– När det gäller politiken kan det vara så att jag helt enkelt får lämna över min plats, det är nog det klokaste. Jord får vi utvärdera. Gruppen är ju en viktig bärare av Tornedalskultur, som är värd att bevara.

Funderingarna kring valet mellan att vara frilans eller teaterchef är något som han ägnat åtskillig tid åt:

Artikelbild

| Pajala Tatawin: Erling Fredriksson, sång och bas, Alexander Lindgren, gitarr och sång, Amina Annabi, sång, Jan Johansson, sång dragspel och kalimba och Tomas Isacsson, percussion, piano och sång.

– Jag har verkligen vägt för och emot, och kommit fram till att jag får trappa ner och på sikt släppa mina frilansuppdrag. Jag kan inte vara både och.

Hans förordnande som teaterchef är på tre år och sträcker sig från den 1 september, men han räknar inte med att gå in i jobbet på heltid förrän i december:

Artikelbild

| Folkmusikgruppen Jord.

– Jag vill finnas i teater-arbetet så mycket jag kan, så fort som möjligt, men jag har också ett ansvar gentemot de uppdrag jag har, och de kommer jag att fullfölja. Det är rekryteringsgruppen fullt införstådd med. Det var inte förrän i söndags jag fick veta att jag har fått jobbet, så fram till dess har jag utgått från att jag inte är chef när det gäller att boka upp frilansjobb, säger han.

Hur vill du att det ska märkas på Tornedalsteatern att du har blivit chef?

– En bra, fungerande hemmastruktur är viktig. Det är ju ganska många anställda och de måste trivas och ha det bra. Sen är jag jätte-taggad för att Tornedalsteatern verkligen ska bli en mötesplats. Det skulle vara jäkligt kul om vi kunde vara involverade i aktuella frågor. En teater, åtminstone en minoritetsteater, är alltid en laddad institution. Det finns många som tycker saker, och det är häftigt. Jag vill gärna att vi ska skapa diskussion.

Något av ett ledord för honom är att teatern ska vara levande:

– Teater ska engagera människor, och då tror jag också att man måste finnas med i diskussionsflödet, vara aktuell på något sätt. Folk ska känna att ”åh, det här är vår teater, fan vad kul! Jag vill vara med här, jag vill engagera mig.” Jag vill att vi skapar ett engagemang, att vi är ett kulturnav för den tornedalska minoriteten.

Han har följt teatern sedan start, på håll, och tycker sig ha bra koll på historien:

– Mitt uppdrag blir att försöka se var teatern befinner sig nu och vart vi ska, uti-från det vi har gjort och prövat. Min roll blir också att underordna mig helheten, även om jag kan ha drömprojekt. Vi har en jättefin styrelse och personal, med ett spektrum av människor från hela Tornedalen med olika kompetenser, och jag måste synka med dem. Det är då det blir som bäst, det är hit vi ska. Den gemensamma nämnaren måste jag hitta, säger han.

Erling Fredriksson är utbildad vid Musikhögskolan i Piteå och Stockholm och har varit musiker, kompositör och artist på heltid sedan 1991. För 20 år sedan vände han tillbaka till hemkommunen Pajala efter många år söderut, där han bland annat hade en tjänst som musiker och kompositör vid Teater Västernorrland.

– Jag har mycket erfarenhet av teater och teater-musik, så utifrån det pers-pektivet har jag också velat vara med i Tornedalsteatern. Jag vill kunna påverka, inte bara som frilans.

Jobbet som teaterchef känns helt rätt i tiden för honom, berättar han:

– Ända sen jag kom tillbaka hit upp har jag varit intresserad. Samtidigt känns det bra att det har dröjt så pass länge. Jag har fått göra min frilanskarriär, och är i den åldern då jag känner att jag kan släppa det. Det är svårt när man fortfarande vill vara här och där, men nu tänker jag verkligen fokusera på det som är mitt uppdrag.

Han är medveten om att det egna skapandet inte får så stort utrymme i det nya jobbet:

– Det blir ett ledarskap, med många andra viktiga bitar som inte handlar om mitt individuella skapande. Jag tycker om att driva projekt, det finns verkligen en sån tråd i mig. Att få göra det i Tornedalsteatern, som är mina egna rötter, det känns mäktigt. Det är ett projekt som handlar om allas vår historia.

Men på sikt kan möjligheten uppstå:

– Det blir ett första år som handlar mycket om att få alla saker på plats på teatern. Om det sedan finns plats för min konstnärliga kompetens som individ, så absolut, det är ju jättehärligt, framför allt mitt musikskapande och min kompetens inom musik och teater. Men framtiden får avgöra hur mycket jag själv kan medverka i teatern.