Aldrig förr har så mycket kraft lagts på matematiken i Haparanda kommun som nu. Matematik är det ämne som eleverna genomgående presterar sämst i och nu ska det bli ändring på det.
Matte i alla ämnen
I bland annat Karungi, Marielund, vid Gränsskolan och sedan tidigare även på Seskarö har man numera en speciallärare som undervisar i matematik och nya matematikprojekt dras igång.
På Grankullenskolan har elever tagit med sig varuförpackningar hemifrån som de nu bygger en matematikbutik av.
På Gränsskolan har matematikutvecklaren analyserat ämnet och där har idén om att "tänka matematik" i alla ämnen fötts.
Mycket av strävan går åt till att göra matematiken tillgänglig, konkret och praktiskt överförbar.
Se, rör och förstå
På Montessori droppen har personal och elever alltid arbetat med praktiskt material, parallellt med matematikbok och penna.
- Vi har mycket matematikmaterial som vi använder från förskolan och uppåt. Matematik är roligt och ska vara roligt, säger Maria Vika-
järvi, lärare.
När NSD besöker årskurs fyra är eleverna i full gång med att arbeta med geometeri.
- Maria, jag vet inte vad elipsens egenskaper är, säger Therese Nyström, elev.
- Är den rund? Näe, då kan du säga att den är inte rund, säger Maria Vikajärvi.
Skolbänkarna är fyllda av trästavar, klossar, kulor och geometriska träfigurer.
Mattias Andelin arbetar med en mängd träfiguer.
- Det här är en månghörning, den heter det för att den har många hörn, förklarar han.
Matias Kvist och Max Rönkkö tycker om matematik.
- Det är superskoj. Inte alltid lätt men alltid roligt, säger Max Rönk-kö.
- Matte är bra att kunna och jag tycker om att se talen, inte bara läsa i boken. Det ger bättre huvudräkning, säger Matias Kvist.
I klassrummet finns mängder av material. Exempelvis en låda fylld med hela multiplikationstabellen i form av kulor och kulstavar i alla möjliga färger.
- Det här är treans tabell. Jag tar en rad och en till och en till. Det här bli tolv, säger Max Rönkkö.
Konkret matematik
Maria Vikajärvi säger att barn lär sig lättare genom att kunna se vad de arbetar med.
- Vi går alltid från konkret till abstrakt. Vi ser att eleverna söker materialet och när de förstått lägger de bort det.
Montessori droppen använder också matematik i praktiken.
- I våras odlade eleverna plantor som de sålde på skolgården. Det är mycket matematik men mycket annat också. Vi funderar nu på hur vi kan gå vidare och på ett än mer lustfyllt sätt arbeta med matematiken.
Socialt arv?
Hon tror att mycket av problem med matematik kommer hem-ifrån.
- Den bild föräldrarna har förs lätt över till barnen. Om föräldrarna säger att det är svårt är det lätt för barnen att tro det. Men i alla klasser har vi någon elev som
förstår matematiken direkt, kanske är det ett arv, säger Maria Vikajärvi.