Hon tar konsten hem till bygden

Hon reste härifrån efter studentexamen i Haparanda och tog sedan en fil. kand. examen i ämnena arkeologi, etnologi och konstvetenskap efter studier vid universiteten i Lund och Umeå. Den följdes upp med kulturarbetarlinjen vid Umeå universitet. Sedan började hon arbeta. Första uppgiften blev att bygga upp bildmuseet i Umeå och den andra uppgiften att bygga upp Norrtälje konsthall. Sedan byggde hon upp en egen konsthall i Skäret utanför Ängelholm.

Viktig mötesplats
- Under hela min uppväxt tillbringade jag sommarloven i Skåne dit pappas syskon hade flyttat. Vi tog rälsbussen från stationen i Hedenäset. Sedan har jag bott och verkat i Skåne i många år som vuxen. Nu är jag tillbaka här och ska bygga upp en konsthall med internationell profil som ska visa de främsta inom konsten i dag.

Vi ska också lägga stor vikt vid publikt pedagogiskt arbete för alla åldrar. Inte minst barnen ska kunna jobba här och få konsten som en naturlig del i livet.

- Tornedalens svenskfinska kultur ska synas i verksamheten och konsthallen ska vara en viktig mötesplats med social betydelse för människorna i Tornedalen, Norrbotten och Barents region. Den ska sprida kunskap om konst och ge inspiration och intellektuell stimulans, säger hon.

Långsiktig kvalitet
Bredvid konsthallssatsningen bygger Gunhild Stensmyr upp Guest House Tornedalen som ska erbjuda boende till utställande konstnärer och andra som kommer för att arbeta i konsthallen. Hon har köpt ett flertal fastigheter i Vitsaniemi (som på svenska heter Risudden) som hon renoverar till toppskick samtidigt som hon bevarar så mycket som möjligt av det ursprungliga tornedalska.

- Ett bra boende gör det möjligt att få långsiktig kvalitet och hög kompetens på verksamheten i konsthallen. Det skapar också en konstant hög kreativ puls.

Vi möter Gunhild Stensmyr på Tolonengården som tillsammans med Anundigården är de första färdiga delarna i Guest House Tornedalen. Bredvid möbler designade av Bruno Mathsson och andra berömda svenska möbeldesigners står gamla möbler från Anundigården och på golven ligger trasmattor vävda av fru Anundi.

Gunhild Stensmyr berättar också stolt om snickaren i Armasjärvi som har tillverkat fönster, dörrar, trappan upp till vindsvåningen, trappräcket, bord och andra arbeten av högsta kvalitet.

Vårdar kulturarvet
Högsta kvalitet i allt är tillsammans med natur, kulturarv och skönhet ledorden i Gunhild Stensmyrs arbete. Hon lämnar inget åt slumpen. Allt ska vara genomtänkt in i minsta detalj.

Det är människor från hela världen som ska komma hit och de ska inte kunna önska något bättre än det som bjuds. Tvärtom. De ska inte minst hänföras av Tornedalens särart med den sköna naturen och kulturen i gränslandet mellan Sverige och Finland.

- Projektet Guest House handlar mycket om att vårda kulturarvet. Jag vill ha en levande landsbygd med vackra hus i vackra lägen och jag använder mig av lokala hantverkare och lokalt byggmaterial. Jag vill visa att det enkla är det vackra. Det är så vackert med enkelt trä. Det ska vara naturligt, inget konstlat.

Öppnar sinnena
Gästhusen ska ha alla vanliga bekvämligheter, utom ett som ska ha 1901 års standard utan vatten och avlopp, utan elektricitet och med utedass.

- Det blir en kulturupplevelse i att bo så.

Konsthallen ska byggas vid Torneälven, mellan älven och riksväg 99 som löper genom Vitsaniemi by.

- Den öppna vyn över landskapet är majestätisk. Naturens rofylldhet och platsens magi öppnar sinnena och berikar upplevelserna. Den visade konsten är alltid i fokus, fjärran från storstadsbuller och andra störande ljud, säger Gunhild Stensmyr.

Försenade anslag
Det är ännu osäkert när spaden för konsthallen kan sättas i jorden. Gunhild Stensmyr konstaterar lite besviket att några ekonomiska anslag blivit försenade. Men inget kan stoppa henne och det råder inget tvivel om att bygget kommer att förverkligas.

- 2015 räknar jag med att Konsthall Tornedalen ska stå klar. För att markera arkitekturens konstnärliga och miljöskapande betydelse ska inbjudna arkitektkontor från hela världen tävla om arkitekturen.

Konsthallen ska drivas som en ideell förening. Styrelsen ska vara internationell och spegla det geografiska läget. Ledamöterna ska besitta hög kompetens, ha breda nätverk och tillsammans utgöra motorn i verksamheten. I den första styrelsen ingår möbeldesignern Christian Halleröd, Stockholm, marknadschefen i stålföretaget Stemcor, Eero Heikinpieti, Luleå, konstkonsulenten i Norrbotten, Klas Hällerstrand, Luleå, chefen för Åbo konstmuseum, Kari Immonen, Åbo, och konstkritikern och curatorn Liutauras Psibilskis, New York.

EU-bidrag
Kostnaderna för byggandet av konsthallen beräknas till mellan 35 och 40 miljoner kronor och kan bekostas med privata, regionala och statliga medel, och EU-pengar. Verksamheten inklusive driften beräknas kosta mellan fem och sex miljoner kronor per år.

- Det går att få fram pengar till projekt om idén är god och väl genomtänkt och det finns en eldsjäl. När det gäller EU-bidrag så skickar Sverige tillbaka en massa pengar därför att människor söker stöd i alltför liten utsträckning

- När det gäller verksamheten så är min förhoppning att den kan finansieras enligt samma modell som andra icke vinstdrivande konst- och kulturinstitutioner.

Guest House Tornedalen är Gunhild Stensmyrs eget affärsdrivande företag och hon har satsat mellan fyra och fem miljoner kronor i privata pengar redan nu.

- Jag har blivit nominerad till utmärkelsen "årets investerare" i Övertorneå kommun. Det gör mig väldigt glad, men det är som sagt "bara" en nominering än så länge, säger hon.

 
  • NSD rekommenderar
  • Senaste nytt
  • Mest lästa
  • Senast kommenterade

Nyheter från Tornedalen

FISKE