Min mormors mor, Anna Wänkkö, ­föddes 1889 i Pajala. Hon drömde om att bli lärarinna. Men det fanns två stora hinder för henne att förverkliga sin dröm. Hon var född i en mycket fattig familj och det fanns inget studiemedelsystem på den tiden. Hon talade heller inte ordentlig svenska utan tornedalsfinskan, meänkieli.

Men Anna var en handlingskraftig kvinna som bestämde sig för att förverkliga sin dröm. Hon sökte jobb hos en prästfamilj i Boden och lärde sig svenska språket.

Hon skrev till sin syster som hade utvandrat till USA och bad om pengar för att kunna läsa till lärarinna. Hon förverkligade sin dröm och kom till byn Vettasjärvi där hon mötte min gammelmorfar.

Anna fick söka dispens för att få gifta sig, det var inte lagligt för lärarinnor att vara gifta vid den tiden.

Hon utbildade sig också till ödemarkssamarit genom Röda Korset. Genom sitt ideella engagemang, hjälpte hon till att bygga upp sjukvården i Norrbotten.

Anna ville förverkliga sina drömmar och skaffa sig ett bättre liv, både för sig själv och för andra. Hon är en symbol för de människor som TCO genom åren har organiserat, viktiga samhälls­bärande yrkesgrupper – som gjort en utbildnings- eller klassresa. Människor med höga ­ambitioner som har bidragit till att bygga upp vårt välstånd.

Fler ska kunna göra den resa som Anna och en majoritet av TCO-förbundens medlemmar gjort. Det är denna resa som får människor och samhällen att växa och utvecklas.

Det gynnar ekonomin, individens möjligheter och frihet. I november förra året visade en uppmärksammad rapport från Entreprenörskapsforum att hälften av den ekonomiska tillväxten under åren 2001–2010 skedde tack vare en ökad andel högutbildade anställda – inte på grund av teknikutveckling.

Orsaken, enligt rapporten, är att högutbildade i näringslivet är tre gånger så produktiva som lågutbildade.

Tyvärr finns det i dag indikationer på att den ­sociala rörligheten snarare minskar än ökar.

I dag har föräldrarnas utbildningsbakgrund större betydelse för elevernas skolresultat än för 25 år sedan. Det är mycket allvarligt. Oavsett vilka dina föräldrar är ska du ha möjlighet att skapa ditt eget liv.

En nyckel till detta är att vi ska ha en skola i världsklass som tar tillvara och utvecklar alla elevers fulla potential.

Det behövs en politik för klassresor i Sverige. Det handlar i grunden om alla människors frihet att forma sitt liv.

Det gynnar inte bara klassresenären. Det ger oss alla ett bättre samhälle.