Det är en helt vanlig förmiddag. Solen skiner. Uteserveringarna har öppnat och folk börjar längta efter semestern.

Men inne i Coop Norrbotten arenas gym är det full fart.

Medan spelarna tränar får Sporten en pratstund med Luleå Hockeys fystränare och dietist Petter Pettersson. Han börjar med att kommentera det faktum att Luleå kört lite innebandy under försäsongen och även spelat en träningsmatch mot IBK Luleå.

Artikelbild

– Man ser när vi spelar att det är jäkligt bra träning. Det är väldigt hög pulsprocent när vi kör. De spelar ofta fem mot fem eller tre mot tre, de ligger väldigt lång tid i pulszon fem under de passen. De passen är nästan för tuffa den här tiden på året när vi också har ganska mycket styrketräning, säger Pettersson.

Vad innebär pulszon fem?

– Det räknas som väldigt hög intensitet.

Och var ligger de då?
Artikelbild

– Då ligger de över 90 procent av maxpuls. När vi satt och kollade igår så var "Fabbe" (Karl Fabricius) i pulszon fem nästan 30 minuter, vilket är extremt krävande.

Hur mycket kör ni med sånt här, att ni kollar vilka pulszoner spelarna befinner sig i under träningarna?

– Vi har gjort det under några år nu. Vi jobbar tillsammans med ett företag. Först var det enklare klockor och band. Nu har alla spelare en mer avancerad klocka. Man mäter aktiviteten under dagen med.

Jaså? Varför?

– Så att man ser att det finns en bra vardagsmotion med. De här killarna ska inte öka förbränningen, utan det är för att de ska öka återhämtningen. Vi tränar extremt hårt. Då får det inte bli så att man bara ligger och vilar de resterande 13 timmarna man är vaken. Man måste hitta ett mellanläge. Det kan man göra med klockan. Sen mäter vi pulsen på nätterna med.

Nu låter jag tjatig; men varför det?

– Då kan vi se att spelarna inte går in i överträning, när vi har våra röda veckor med hård träning. Det är för att se att man inte får ökad puls med tio slag. Är man övertränad kan det också vara så att man inte får upp pulsen heller när vi springer. Det är ett tydligt tecken på att hela nervsystemet är paj. Då kanske vi måste plocka av spelarna av passet eller se till att de kör ett lugnare pass.

Hur ofta stämmer ni av spelarnas puls nattetid?

– Det är nästan varje dag. Men det är fortfarande viktigast att man går runt och frågar hur det känns. En del spelare har lite gamla skavanker med och sådär. Man frågar hur det känns när de kör den och den övningen.

För att få in tävlingsmoment under försäsongen låter Pettersson och Luleå spelarna tävla i en rad bollsporter. Det kan vara innebandy, som sagt, men även basket och basketstraffar.

– De äldre spelarna är ofta topp fem när vi kör. "Fabbe" har vunnit de flesta gångerna. (Johan) Harju är också med där uppe.

Vad kan det bero på?

– De yngre har kanske inte hållit på med lika mycket sporter som min generation gjorde och som kanske 80-talisterna gjorde. Man spelade tennis på sommaren, man spelade mycket innebandy och så vidare.

Är det mer grenspecifik träning i dag?

– Ja.

Bra eller dåligt?

– Det tycker jag personligen är dåligt. Det är bra att vara väldigt mångsidig. Det kan också hjälpa ditt spelsinne, känsla och sådär. Men det är ingen stor grej. Det är bara något intressant som vi har noterat.

För några år sedan fick Petter Pettersson kockarna i hockeyhallen att göra köttbuljong till spelarna. Spelarna fick då dricka buljong som kokat i tolv timmar ihop med köttben och grönsaker.

Något som flera medier skrivit om.

– Det är en fantastisk näringsbomb. Fyllt av viktiga fetter, mineraler och aminosyror, har Pettersson bland annat sagt till Expressen.

Du har säkert fått tusen frågor om den här köttbuljongen genom åren. Finns det några andra kost-nyheter för i år?

– Vi har lugnat ner oss litegrann, vi är inte lika extrema längre med kosten.

Utveckla.

– Vi hade inte buljongen i år av praktiska skäl, det var för jobbigt för köket att varmhålla den i flera timmar. Det är egentligen inget nytt där, förutom att vi försöker hålla koll så att inte spelarna tappar för mycket i vikt. En del behöver kanske gå upp i vikt, det finns några som vi kanske vill se en viktökning på i sommar.

Du säger att ni inte är lika mer extrema med kosten längre. Är det något generellt?

– Förut käkade vi aldrig pasta efter match till exempel. Nu är vi mer konservativa där. Det är sjukt viktigt att de får i sig rätt mängd energi. Det är många som gillar pasta. Då har vi sett till att det alltid finns pasta som ett alternativ. Vissa tycker att de får i sig mer av det än av ris och potatis.

Väger ni fortfarande spelarna varje vecka?

– Ja, det gör vi. Det är invägningar varje måndag. Sen uppmanar vi också spelarna att hålla koll på vikten före och efter matchen.

För att hålla koll på hur mycket vätska de tappar under match?

– Precis.

Hur mycket rör det sig om?

– Generellt är det så att de större spelarna tappar mycket. Mikkelson var en som tappade mycket i vikt. Det är en stor kille och hans energiutgifter blir på så sätt större under match. Plus att han spelade väldigt mycket. Stora backare och spelare som Hedman tappar ofta mer. Det kan skilja 2-3 kilo från vägningarna före och efter match. Trots att de dricker fem-sex liter under matchen.

På tal om vikt; hur mycket kan en spelare tappa i vikt under själva säsongen?

– Det är jätteindividuellt. Allt från att de tappar 3-4 kilo successivt under säsongen till att de ligger kvar i vikt. En del yngre som inte spelar så mycket kan till och med lägga på sig.