Det var efter det första loppet på Gelleråsen som tävlingsledningen meddelade stallchefen Daniel Andersson att deras förare hade blivit diskvalificerade eftersom avgassystemen i deras bilar överskred ljudgränsen.

– Vi blev sjukt förvånade. För vi har följt de riktlinjer som finns. Vi har också fått okej av de som tillverkat våra bilar, och de som driver de internationella tävlingarna. Men vi har överklagat beslutet till disciplinnämnden, säger han.

Stämmer det att ni har kört med samma avgassystem hela säsongen?

– Det stämmer.

Svenska bilsportförbundets disciplinnämnds ordförande, Sven Erik Eriksson, beskriver ärendet som det tyngsta sedan Rickard Rydell körde om Thed Björk under gulflagg på Mantorp 2011.

– Därför måste det här bli rätt, säger han.

Kan de komma att fråntas poängen som de har tagit i tidigare deltävlingar?

– Jag vill inte uttala mig om det.

Enligt Sven Erik Eriksson kan det ta flera veckor innan ett beslut är fattat.

– Vi har inte fått in några handlingar ännu. Och sådana här saker brukar ta sin tid. Vi måste ju låta stallet, tillverkarna av bilen och teknikerna som fattade beslutet yttra sig. Och är det någon som är missnöjd med vårt beslut så har de några veckor på sig att överklaga det. De har också möjlighet att ta det hela vidare till riksidrottsnämnden, säger han.

Läs mer: Talangen imponerade efter tragiska olyckan – men diskades