Visst var Fredrik Westring också busig bakom ratten när han som helfärsk körkortsinnehavare tog sin 240 ut på vägarna. Ja, det var självklart en gammal Volvo som Westring hade som första bil och när det låg snö på vägen brukade han sladda i första bästa kurva. Med en gammal bakhjulsdriven bil gick det inte att hålla sig. Men det han inte visste då var att det gick att göra en sport av det.

Jokkmokkssonen Samuel Hübinette har förvisso varit en av sportens stora namn under en lång tid, men främst på andra sidan Atlanten. I Sverige introducerades sporten först på slutet av 00-talet. Fredrik Westring såg klipp på Youtube där man sladdade runt en bana, snabbt och stilrent för att få så höga poäng som möjligt. Det visade sig att han snart skulle tävla mot landets bästa i sporten. Nu siktar han på att en dag bli den bästa.

– Tänk om man skulle kunna bli bäst i Sverige – det vore inte så dumt, det.

Artikelbild

| Första och enda tävlingen med nya bilen slutade med motorhaveri.

Det återstår emellertid en hel del hinder på vägen.

I år blir det då definitivt inte tal om en topplacering i svenska mästerskapen. En av fyra deltävlingar har gått och i den blev det noll poäng. Det har dock sin rätt bistra förklaring. För när Westring egentligen ska förbereda sig på att finslipa detaljer inför nästa tävling i Skara så står han i stället inne i garaget i Lantjärv och skruvar på sin tredje motor för året.

Året var 2015 när Fredrik Westring sålde sin bil och lade ner satsningen, trots att han för varje tävling som gick närmade sig de bästa. Men bilen som han hade då var inte riktigt optimerad för drifting och han valde att lägga kärleken till sporten åt sidan för att få mer tid för familjen. Han trodde då att han hade gjort sitt.

Men för ett och ett halvt år sedan dök en bra affärsmöjlighet upp. En 2009 års modell från BMW 1-serien blev ledig och tack vare sponsring och hårt arbete har han lyckats köpa loss bilen och modifierat den precis som han vill. Med helt nya förutsättningar var han redo att ta upp kampen igen.

Artikelbild

| Westring lade av med sporten efter fyra säsonger, men har nu en bättre bil och bättre möjligheter än senast.

Det sprack dock direkt. Första tävlingen i Mantorp. Fjärde träningsvarvet. Första motorhaveriet.

Inne i Tigers Motorsports garage har teorierna om motorstrulet flödat friskt. Men ingen vet riktigt vad det beror på.

Artikelbild

| Precis som i många andra motersporter så handlar tiden på sidan om banan om mek.

– Men det där är ju bara tredje motorn. Vänta tills du har förbrukat tio stycken på en säsong innan du gnäller.

Orden kommer från Fredrik Tiger som står bredvid och skruvar på en bil. Den trefaldige svenska mästaren i Rallycross vet vad han pratar om. Så sent som 2015 pratade han om att spränga sin bil i luften efter en säsong där varenda tävling tycktes sluta med ett fel på bilen.

Artikelbild

| Fredrik Westring

För Fredrik Westrings del hoppas han att problemen löser sig under helgen när han åker till Umeå för att testa motorn med en värmekamera. Kanske kan han snart bara fokusera på att utveckla körningen igen.

Samme Fredrik Tiger hade för övrigt en liten del i Westrings val av sport.

Artikelbild

| Under en säsong förbrukas ungefär 100 däck.

– Jag prövade först på folkrace mot Tiger och jag körde ifrån honom. Då vart man riktigt sugen på att satsa på motorsport, men han tyckte att jag körde så fult och vi pratade lite om det där och kom fram till att jag skulle testa drifting, säger Fredrik Westring.

Sedan fastnade han för sporten. Att koppla bort allt annat i en minut och bara njuta av att se däckröken i backspegeln i 200 knyck – det är frihet för honom. Det gäller bara att hitta tillbaka till den känslan när bilen kommer i ordning.

Artikelbild

| Fredrik Westring

– Det hade ju skrivits om mig att jag skulle göra SM-comeback i år och att komma till Mantorp sådär var en besvikelse. Jag skämdes. Jag vill visa att jag är tillbaka och att det inte är så lätt att köra mot mig. Men jag vet att den här bilen har mycket att ge.

– Man kan vara lite rädd för att köra när det går fort och jag inte riktigt vet hur den här bilen ska bete sig i alla situationer. Men jag ska hitta tillbaka till känslan att lita på bilen och att vi kan lösa det här tillsammans.

Några topplaceringar i år skulle duga bra. Och ett SM-guld på sikt vore inte helt fel, även om det är en bit dit ännu.

– Om jag blir svensk mästare kan jag sluta för gott.

Om det inte dyker upp en ny bil?

– Ja, det är väl det. Men någon gång ska man väl bli för gammal för att leka också.